Googles skal snart lansere Paypal-rival

Google skal utfordre Paypal og lansere sitt system for nettbetaling i løpet av de neste ukene.

Googles nye tjeneste for online betaling nærmer seg lansering. Systemet har fått navnet Gbuy og det forventes at den vil lanseres 28. juni.

Til å begynne med forventer analytikerne på Wall Street at tjenesten vil være gratis, men at det etterhvert blir en avgift på mellom 1,5 og 2 prosent av transaksjonsbeløpet. Det er litt mindre en den etablerte tjenesten Paypal som eies av auksjonsgiganten eBay.

Gevinsten for Google ligger ikke nødvendigvis primært i avgiften de får på hver transaksjon. Informasjonen som samles inn kan bli vel så viktig for selskapet som har satt seg fore å organisere og tilgjengeligjøre all verdens informasjon.

- Det brilliante med Google Gbuys betalingsplattform ligger i hva Google kan gjøre med transaksjonsinformasjonen som samles inn når tusenvis av forhandlere etterhvert bruker Gbuy, sier Jordan Rohan, markedsanalytiker i RBC Capital til CNet News.

Informasjonen om kjøp gjennom Gbuy vil kunne brukes til å overvåke hvilke betalte søkeklikk som klikkes på og hvilke av dem som fører til salg. Med den informasjonen kan Google komme i en posisjon der de kan identifisere hvilke kategorier som gir den høyeste avkastningen for annonsørene.

Annen nyttig informasjon som man kan få ut av systemet er hvor man bør plassere sponsede linker for å generere mest mulig trafikk. Det vil også gi selskapet en større forståelse for kjøpsvanene til forbrukerne.

Som med alle nye produkter skaper også dette produktet bekymring hos noen. Markedsanalytiker Rohan forventer at noen nettsteder vil være negative på grunn av frykt for at Google misbruker informasjonen de samler inn for å kunne kreve mer betalt for noen nøkkelord på Adsense tjenesten.

Samtidig kan det å ha Gbuy merkevaren på nettstedet bidra til bedre resultater for tjenestene eller produktene som selges.

- Fra nettstedets perspektiv kan det å ha en Gbuy logo og betegnelsen "trusted Gbuy merchant" være med på å øke konverteringsrater og økt trafikk, sier Rohan til CNet News.

Til toppen