Gratis SMS-meldinger sendt fra Internett er mobilselskapenes siste angrepsvåpen for å øke trafikken av tekstmeldinger og å knytte til seg nye brukere.
I kampanjeperioden i mars har NetCom forsøkt å skaffe seg nye kunder til sin innholdstjeneste Mother ved å åpne for at alle skal kunne registrere seg som kunder, og ikke bare NetComs egne mobilkunder. NetCom oppnådde det de ønsket og 25 prosent av de nyregistrerte brukerne på Mother har vært mobilkunder fra Telenor Mobil og Sense.
Telenor Mobil har på sin side forsøkt å demme opp for en mulig kundeflukt ved å åpne for gratis tekstmeldinger fra nettstedet "telenor.no" samt fra SOL i samme periode. Denne tjenesten er bare åpen for selskapets egne kunder og skulle egentlig bare vare ut mars.
Fungerende informasjonsdirektør i Telenor Mobil, Jo Heldaas, sier at kampanjen skal vare ut april, og nekter slett ikke for at det er et konkret svar på NetComs beslutning om å la Mother forbli åpen i samme periode. Dermed vil selskapet ikke ta seg betalt med 75 øre per tekstmelding fra 1. april, noe som var den opprinnelige hensikten.
Det er foreløpig uklart om tekstmeldingene fra SOL inkluderes i den forlengede gratis-kampanjen.
- Telenor Mobil har i kampanjeperioden opplevd en 50-dobling av antall tekstmeldinger sendt fra Internett, sier Heldaas.
Han opplyser at selskapet nå distribuerer godt over 10 millioner meldinger i uka, men vil ikke si hvor mange som kommer fra nettet. - Vi har hatt god effekt av kampanjen, og håper på enda større effekt nå.
Heldaas vil ikke si hvor mye den forlengede kampanjen koster selskapet. - Over tid tror vi at vi skal tjene penger på denne tjenesten.
Han sier at de Internett-genererte tekstmeldingene ikke har gått ut over volumet som blir sendt fra mobiltelefonene.