www - World wide web - ble skapt av og for vitenskapsfolk som skulle dele gratis-informasjon og slik har det fortsatt - til nå. Det er finnes bare et fåtall informasjons- og arkivtjenester som koster penger - i konkurransen om kundene har alle delt ut gratis.
En utvikling med to retninger vil etter hvert punktere gratisfesten.
Den ene er et strammere kapitalmarked. Så lenge investorene var villig til å sprøyte inn penger, tvang Internett-tjenestene hverandre til å dele ut innhold og tjenester gratis. Målet var og er å skaffe seg flest mulig kunder - koste hva det vil, "så får vi finne ut hvordan vi skal tjene penger senere". Et strammere kapitalmarkedet vil tvinge stadig flere til å ta betalt - for det er ikke annonsekroner nok til alle.
Den andre er at de forskjellige Internett-tjenestene etter hvert får en mulighet til å ta seg betalt - noe de hittil stort sett har manglet, hvis du trekker fra forskjellige sex-tjenster som bruker kredittkort. For nå dukker det opp en serie såkalte bredbåndsportaler. Chello, Bredbåndsfabrikken og Telenor Zonavi er allerede i gang.
Les om de voksende bredbåndsportalene:Disse portalene serverer mer avansert innhold som video og spill. Det er slike tjenester som krever bredbånd. Etter å ha solgt deg en linje, tar leverandøren seg også betalt for innhold. For tjenesten er lukket og leverandøren sender deg en regning likevel.
Telenor planlegger bredbånds-boks for stuaDet finnes nesten ikke bredbånds-innhold
Big Brother på norsk bredbåndstjeneste
Det blir en regning. Prisen for å lage innholdet har ikke vært diskutert mye, men det er forholdsvis billig å skrive tekst. Det er noe helt annet å lage video med profesjonelt innhold og kvalitet - det kan alle som nå har begynt med webtv-produksjon underskrive på. Video må derfor koste penger - enten det er norske finansnyheter eller utenlandske filmer.
Disse lukkede portalene vil trekke til seg mange andre tjenester som vil prøve å ta seg betalt for sine mest avanserte funksjoner. En rekke nye teknologier for sikker netthandel og mikrotransaksjoner lover også å bidra til utviklingen mot betaling.
Selvfølgelig vil dagens gratis-Internett fortsette å vokse i rakettfart. Dessuten faller prisene på både linjer, servere og produksjonsutstyr raskt, noe som senker prisen for å distribuere avansert innhold. Men prisen for å lage innholdet synker ikke, det ser bare ut til å stige. De mest interessante og beste tjenestene vil du etter hvert måtte betale for. Prøvetiden går mot slutten.