BEDRIFTSTEKNOLOGI

Gratistel knuser gratistelefon

Etter knappe fire måneders drift, hevder svenske Gratistel å ha fått hele 120.000 brukere av sin reklamefinansierte reklametelefon. Det er tre ganger så mye som Telenors tilsvarende tjeneste.

Øystein Kvistad
3. nov. 1998 - 13:42

En samtale med Gratistel avbrytes hvert tredje minutt av et ti sekunder langt reklameinnslag, spesielt tilpasset abonnentens alder og interesseområder.

Selskapets vervekampanje begynte så sent som i august i år - med annonser på print, Internett og direktereklame - og allerede fire måneder senere kan altså Gratistel skilte med 120.000 brukere.

– 60 prosent av påmeldingene til tjenesten har kommet fra nettet, sier administrerende direktør Cecilia Geijer-Haeggström i Gratistel til Resumé. Ifølge Geijer-Haeggström tar Gratistel mål av seg å gå i break even innen år 2000.

Også i norske Telenors gratistelefonprosjekt går godt. For to uker siden ble det registrert rundt 40.000 daglige samtaler i snitt via gratistjenesten, som er tilgjengelig mellom klokka 16:00 og 08:00 alle dager (unntatt lørdag og søndag da tjenesten er døgnåpen). På enkelte dager har det vært registrert godt over 50.000 samtaler på tjenesten.

Hos Telenor avbrytes samtalene hvert femtende minutt, og brukerne må da ringe opp igjen. Alle samtaler åpnes med vel ti sekunders reklame, og avbrytes hvert 90. sekund med en inntil ti sekunder lang reklamespot.

Telenor har lansert tjenesten på prøve i Oslo og Akershus, og Telenor vil de nærmeste månedene vurdere hvorvidt tilbudet skal utvides og gjøres landsdekkende, eventuelt om tjenesten skal utvides til også å gjelde ulike segmenter.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.