Rigmor Aasrud er fornyings- og IT-minister, (Bilde: Per Ervland)

– Gratulerer med dagen!

Les IT-ministerens og andre gratulasjoner til Norges eldste papirfrie nettavis.

Fredag 26. august feirer digi.no 15 år. En rekke IT-ledere har sendt inn sine gratulasjoner til redaksjonen.

Rigmor Aasrud, fornyings- og IT-minister:

Rigmor Aasrud er fornyings- og IT-minister,
Rigmor Aasrud er fornyings- og IT-minister, Bilde: Per Ervland

«I dag fyller en av Norges viktigste kanaler for IT-nyheter og – dialog 15 år. IT-utviklingen går så raskt at et internettår er mange vanlige år – så for digi.no’s vedkommende er det nesten som om det har gått 100 år siden dere så dagens lys. Nettavisa har likevel stått seg i denne tiden som et viktig medium i den norske IT-debatten. Vi ser at avisa deres utviklet seg fra å være en mer snevert fokusert profesjonsavis til å være en arena for bred debatt om IKT. Og det passer oss bra – for IKT berører nå nesten alle aspekter ved samfunnet – offentlige tjenester, utdanning, underholdning, personlig utvikling og ikke minst næringsutvikling og verdiskaping. Dette er jeg som fornyings- og IT-minister opptatt av – og ser med glede på at det finnes media som digi.no som tør å utfordre oss politikere i vår tenkning om fornying og IT for fremtiden.

Jeg håper dere blir her også de neste 100 internettårene – og ser frem til gode og konstruktive debatter om sentrale IT-spørsmål på deres sider.

Gratulerer med dagen!»

John Markus Lervik, gründer av IT-selskapet Fast:

John Markus Lervik, gründer av Fast Search and Transfer.
John Markus Lervik, gründer av Fast Search and Transfer.

«Digi.no har vært dyktige på kombinasjonen av å ha en god oversikt over det globale IT-markedet med en grundig og kunnskapsrik dekning av IT-aktørene i Norge.

Digi.no har betydd mye ved at den har vært en nyttig og effektiv informasjonskilde for alle oss i IT-bransjen.

Samtidig har den vært en god mediekanal for norske it-selskaper, dette gjelder også små og mellomstore selskaper i tidlig fase som ikke så lett kan få spre sitt budskap.

Gratulerer med 15-årsdagen!»

Morten Thorkildsen, adm. direktør i IBM Norge:

Morten Thorkildsen er adm. direktør i IBM Norge.
Morten Thorkildsen er adm. direktør i IBM Norge. Bilde: IBM Norge

«Digi.no er en seriøs nettavis som har fulgt IT-bransjen siden "internetts barndom". Avisen har et bredt fokus og er alltid tidlig ute med gjennombrudd innen IT. Jeg leser med glede digi for å holde meg oppdatert på hva som skjer i bransjen.

Digi har alltid vært tidlig ute med å fange opp nyheter og trender i IT-bransjen. Den nettbaserte plattformen gjør at man raskt kan holde seg oppdatert - også når man er på farten. »

Truls Berg, leder i Movation og leder av IT-politisk råd i Den Norske Dataforening:

«15 år er jo i utgangspunktet ingen alder i mediebransjen, men som ren nettavis har Digi faktisk nådd en MEGET respektabel alder.

Som en av de aller første nettavisene i landet har Digi vært med å skape historie, og fremstår i dag mer vital enn noensinne. Digi har oversikten, er på hugget redaksjonelt og tør å være kritisk når det trengs. Det nyter de stor respekt for. Gratulerer med de første 15 år Digi!»

Fredrik Syversen, Direktør for næringsutvikling IKT-Norge:
Hva kjennetegner digi.no?

«Faglig sterkt, med god og bred kunnskap både nasjonalt og internasjonalt. Setter internasjonale aktører inn i en norsk kontekst og vise versa. »

Hva har digi.no betydd for den norske IT-bransjen?

«En kanal for å fortelle om vår betydning i norsk næringsliv og offentlig sektor. Et sted der man kan få opp viktige debatter som ellers ikke hadde nådd frem til offentligheten. digi.no er også en kanal der ny teknologi, og nye trender diskuteres noe som er spesielt viktig i vår bransje. »

Hege Skryseth, adm. direktør Microsoft Norge:

Hege Skryseth er adm. direktør for Microsoft Norge AS.
Hege Skryseth er adm. direktør for Microsoft Norge AS. Bilde: Per Ervland

«Aller først vil jeg si gratulerer med dagen! Dere har en 15-årings nysgjerrighet og freidighet, kombinert med ukuelig pågangsmot og kjapphet. Digi følger vår bransje tett og har journalister med omfattende teknologisk kunnskap. For bransjen er det viktig at vi har medier som har mulighet og evne til å dedikere seg til IT. Det betyr ikke at jeg er udelt begeistret for enhver overskrift eller vinkel, men slik skal det også være – det er journalistikkens vesen.

Det er viktig for bransjen å ha et uavhengig organ som dekker IT over tid og derfor også besitter historisk kompetanse om utvikling og endring. Det er ikke minst viktig innen IT hvor utviklingen går raskt. Det blir slik sett svært viktig å ha medier som har et visst perspektiv på bransjen.»

Arild Haraldsen, adm. direktør i NorStella og fast bidragsyter til digi.no:

Det som er kjennetegnet er kjappe og korte nyhetsmeldinger fra inn- og utland om teknologi- og bransjeutvikling. Sagt på en annen måte – det som kjennetegner digi.no er fraværet av temaartikler og mer dyptgående analyser.

Digi.no har utvilsomt betydd mye for bransjen ved at jeg tror det er digi – i tillegg til Computerworld – som først og fremst blir lest for å holde seg oppdatert. Digi.nos ”storhetstid” kom vel under dot.com-bølgen da jeg innbiller ”alle” søkte det organet for nyheter i en periode hvor mange IT-blader i papirformat gikk inn.

Hva er ditt beste digi.no minne eller opplevelse?

«Vanskelig å si egentlig. Det kjennetegner kanskje digi.no – litt pregløs? I motsetning til andre aviser som en husker for en eller annen ”avsløring” eller at de var de første til å sette fingeren på et problem, er minnet om digi.no en strøm av nyheter som snart mister sin interesse.»

«Jeg savner en lederartikkel og temaartikler slik Computerworld har. Det vil gi digi.no en klarere profil. Jeg synes også digi.no sliter noe med å finne ut hva det står for, og hva som er målgruppen. Og så var det det med disse nettdebattene da...»

Web-kapasiteten Nina Furu, daglig leder i Webhuset AS:

«Digi etablerte seg tidlig som nettbransjens eget nettavis i Norge, og har siden vokst i omfang og betydning akkurat som bransjen selv. De første årene var Digi et uvurderlig knutepunkt for alle slags folk som jobbet med nett. Etter hvert som nettfaget ble spesialisert i flere retninger, er det kommet andre medier til, både på trykk og på nett. Men Digi.no er fortsatt ”moderskipet” for både teknikere og forretningsfolk innen IKT.

Jeg var jo fast spaltist på Digi.no gjennom 90-tallet og inn i år 2000. Dette var lenge før de sosiale mediene kom, men det var allerede den gang mulig å kommentere på artikler på Digi. Det medførte svært opphetede tilbakemeldinger på både det ene og det andre. Jeg husker for eksempel diskusjonstråder som «Er Nina Furu en trussel mot norsk webdesign?» og en merkverdig absurd tråd om hvorvidt jeg lignet Siv Jensen av utseende. - For de som har sett meg, er vel dette siste spesielt søkt.

Digi.no ga alltid rom for diskusjonene, og det var jo mange emner som vakte livlig debatt. Stikkord som fri kilde vs Microsoft, Mac vs PC og design vs teknikk skapte alltid liv i leiren. Og når jeg tenker meg om, så er det vel ikke så mye som har endret seg på den fronten.)

Jeg tror nok at Digi hjalp til å etablere meg som synlig fagperson på nett da faget var nytt, og skylder vel dermed Digi en ikke helt uanselig del av min senere ganske fremgangsrike karriere.

Ønsker Digi minst 15 enda bedre år videre! »

Harald Løvvik, Oracle Norge:

Hva kjennetegner digi.no som IT-bransjens nettavis?

«Innovasjon er viktig for It-bransjen og har det har også vært et kjennetegn for digi.no opp gjennom årene. Alltid villig til å prøve ut nye ting for å lage en enda bedre nettavis. Den sterke stillingen i norsk IT-bransje er ingen tilfeldighet.»
Hva har digi.no betydd for den norske IT-bransjen?

«Det var tidligere mange it-aviser og tidsskrifter som tok for seg det jeg vil kalle enterprise-IT. Mange av disse er nå borte. Det er derfor viktig for norsk IT-bransje at digi.no som nettavis har dekket dette emneområdet på utmerket måte.»

Morten Tollefsen, grunnlegger av MediaLT:

«Digi.no har et bredt fokus, noe som gjør det mulig å holde seg orientert om hva som skjer i bransjen som helhet. Videre finner du alltid stoff som mer direkte går på dine spesifikke interesser. Jeg oppfatter digi.no som en pålitelig kilde, og stort sett er artiklene godt skrevet og referansene/lenkene peker til de riktige stedene (dvs. ikke massevis av unyttige lenker, men de lenkene som bør være med er med).

Et godt tiltak var Feeder! For meg som blind har dette gjort det utrolig mye enklere å få med alt som legges ut. Jeg leser veldig selektivt: først tittel, hvis denne ser interessant ut leser jeg ingressen og deretter hele artikkelen. Det er nok sånn mange leser, men det er supert at feeden inneholder så mye som den gjør nå!

Ellers har jeg lest mange gode artikler i digi, og det er vanskelig å trekke frem noen spesielle.

Mitt fagfelt som er IKT og tilgjengelighet/universell utforming og teknologi for funksjonshemmede tas også opp i digi. Eirik Rossen er flink til å holde et øye med dette feltet, og han har flere ganger laget noe på tips fra meg. Kanskje er dette noe av det aller mest positive med digi: det er åpne journalister som gjerne tar tips, og som det er enkelt å komme i kontakt med.

Det er synd at digi.no ikke har gjort enda mer for å få et godt, tilgjengelig nettsted. Noen små grep kunne gjort det så mye bedre for f. eks. blinde og sterkt svaksynte. Reklame: vi i MediaLT hjelper dere så gjerne! Nei, fra spøk til revolver: det hadde vært OK om dere tok en ordentlig gjennomgang og i alle fall vurderte om en del ting kan fikses uten store tiltak, og det er ofte tilfelle.»

Til toppen