JUSS OG SAMFUNN

Greit å videresende spam

Internett-mediets etiske råd, Nettnemnda, har i en klageuttalelse fastsatt at det ikke er i strid med god nettskikk når aksessleverandører videreformidler uønsket direktereklame per epost.

Therese Werenskiold
14. nov. 2001 - 08:58












Det eksisterer flere produkter som skal kunne foreta en teknisk filtrering som hindrer søppelposten i å bli lest av adressaten; både filtre som fysisk befinner seg hos aksessleverandøren og hos sluttbrukeren.

Selv om det tilsynelatende er teknisk mulig å blokkere for formidling av spam, er ikke Nettnemda kjent med at noen norsk kommersiell aksessleverandør av epost tilbyr dette i dag.

Nettnemnda konkluderer med følgende: "I spørsmålet om det strider i mot god nettskikk å videreformidle uønsket direktreklame står to hensyn mot hverandre: Det første hensynet er klagerens uttrykte ønske om ikke å motta denne type direktemarkedsføring, det andre er aksessleverandørens plikt til å formidle alle meldinger adressert til mottager fram til adressaten.

For Nettnemnda er det ingen tvil om at det siste hensynet er viktigere enn det første. Følgelig strider det ikke i mot god nettskikk for aksessleverandører å videreformidle uønsket reklame per epost. Når det gjelder klagerens ønske om et filter som fjerner for eller blokkerer for spam, så mener Nettnemnda at dette for øyeblikket best ivaretas ved at klageren selv installerer et slikt filterprodukt."

Nemnda oppfordrer aksessleverandørene om å tilby hensiktsmessige filtre mot slik reklame, som tilleggstjeneste til sine kunder, og peker også på forbedringspotensialer i reservasjonsregisterets informasjon om sperring mot direkte markedsføring.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.