BEDRIFTSTEKNOLOGI

Grillet om oppblåste priser

Slik forsvarte Adobe, Apple og Microsoft seg.

Akkurat som i Norge koster Adobes Creative Suite over dobbelt så mye i Australia som i USA, og det for identisk produkt.
Akkurat som i Norge koster Adobes Creative Suite over dobbelt så mye i Australia som i USA, og det for identisk produkt.
22. mars 2013 - 09:59

Australske myndigheter er mektig lei av kostnadsnivået på programvare, maskinvare og digitalt innhold.

Den rådende oppfatningen er at landets innbyggere blir flådd og «straffes» med opptil 70 prosent prispåslag.

Misnøye med unnvikende svar fra Adobe, Apple og Microsoft om hvorfor produktene deres er dyrere enn i USA, gjorde at IT-gigantene ble tvunget til å møte i nasjonalforsamlingen.

Overbeviste ikke

Den offentlige høringen ble gjennomført i Canberra i dag.

De lokale toppsjefene i Microsoft og Adobe, henholdsvis Pip Marlow og Paul Robson, klarte ikke å overbevise med svarene sine, ifølge Sydney Morning Herald.

– Begge pekte på nyere nettbaserte abonnementutgaver av programvaren sin, som er mer rettferdig priset i Australia. De klarte ikke å begrunne hvorfor fysiske pakker eller versjoner for nedlasting er mye dyrere, skriver avisen.

Ett eksempel: Microsoft Office Professional 2013 koster 399 dollar i USA. Justert for valuta koster den identiske kontorpakken 599 dollar «down under», altså 50 prosent mer.

«Digitale håndjern»

– Microsoft kan forlange hva de vil. Bedriftene våre må uansett kjøpe fordi det er få alternativer, hevdet Labour-representant Stephen Jones.

Microsofts australske sjef Marlow forsvarte seg med å si at «hvis vi priser produktene våre for høyt vil kundene stemme med lommeboka, da vil omsetningen vår bli redusert».

Jones sammenlignet også abonnementbasert programvare levert som tjenester over internett med å låse fast kundene med «digitale håndjern», som «tvinger dem til å betale for tilgang til filene sine».

Akkurat det er muligens en urettferdig betraktning. Kunder i dag bør kunne forvente at filene lar seg eksportere ved avslutning av en abonnementstjeneste.

iTunes-priser

Slik Sydney Morning Herald referer fra høringen, virker det som Adobe og Microsoft ble grillet om programvarepriser, mens Apple måtte svare for dyrere digitalt innhold.

Rettighetshavere fikk skylda for at australske borgere må ut med opptil 70 prosent mer enn amerikanere ved kjøp av digitale musikkfiler, tv-serier og film.

– Det er basert på grossistpriser som igjen er satt etter forhandlinger med plateselskap, filmstudioer og tv-kanaler, sa Tony King, Apples australske representant, ifølge avisen.

Nettstedet MacStories har for øvrig beregnet at prisene Apple tar for sin maskinvare ikke skiller seg så veldig mellom USA og Australia. I snitt må australske kunder betale 3-10 prosent mer, selv om enkelte iPhone-modeller er nærmere 20 prosent dyrere.

Digitalt innhold i iTunes-butikken er derimot langt dyrere, med et prispåslag på mellom 30 og 70 prosent.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess

Tony King i Apple forklarte at disse prisene tilsvarer det man ser i andre australske butikker, både fysiske og ved digital distribusjon. Videre sa King at Apple har forsøkt å forhandle ned prisene, men det har de åpenbart ikke lyktes med.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.