Grønbech går hvis han ikke blir sjef

- Det bør jo være ganske opplagt at hvis jeg ikke blir sjef, finner jeg meg noe annet å gjøre, sier DoubleClick-sjef Jan Grønbech. - Jeg har en pragmatisk holdning til dette, sier AdLink-sjef Runar Lie.

Jan Grønbech har bygget opp DoubleClick Norge til å bli det suverent største annonsenettverket på det norske Internett-markedet i løpet av tre år.

I dag kom meldingen om at tyske AdLink overtar den europeiske medievirksomheten til amerikanske DoubleClick.

Det som er spesielt med avtalen, er at DoubleClick har gått med på å ofre merkenavnet sitt. Det innebærer at det europeiske nettverket for annonsesalg, forutsatt at handelen går i orden innen utgangen av første kvartal 2002, kommer til å hete AdLink.

I Norge blir det en situasjon hvor lillebror spiser storebror: DoubleClick er suverent mye større og mer kjent enn AdLink i det norske markedet. Dermed kan det synes som om Grønbech står foran en skillevei karrieremessig:

- Jeg fortsetter til jeg blir bedt om å gå, men ingenting er avklart. Men det synes vel ganske opplagt at hvis jeg ikke blir sjef, finner jeg meg noe annet å gjøre, sier Grønbech til digi.no.

Han er personlig meget fornøyd med at det skjer en sammenslåing og mener at det fortsatt er for stor konkurranse om annonsekronene i et lite marked som Norge.

- Jeg har meget stor respekt for den jobben Grønbech har gjort, han har beviselig vært dyktig med DoubleClick i Norge. Men jeg tror at selv at jeg har egenskaper som vil være verdifulle i den videre driften av selskapet, sier Runar Lie som er daglig leder i AdLINK Internet Media Norway.

Lie har selv vært gjennom det smertefulle i dét å gi fra seg merkenavnet til en konkurrent.

- Ja, jeg vet hvordan det er å ta med seg organisasjonen til Netpool inn i AdLink. Det ga meg noen erfaringer på det området etter at jeg startet Netpool i Norge. Det krever en profesjonell tilnærming. Her blir det spesielt, fordi en sterk aktør må gi slipp på merkenavnet sitt, mener Lie.

I affæren med Netpool endte han selv opp som sjef for AdLink i Norge.

Han sier han har en pragmatisk holdning til dette med sjefstillingen. Uansett vil det nyfusjonerte selskapet ikke være på plass før tidligst ved utgangen av første kvartal 2002.
Til toppen