Grønbech: Håper ANFO har rett - digi.no er kynisk

DoubleClicks administrerende direktør Jan Grønbech kommenterer i et leserinnlegg ANFOs spådommer om at deres medlemmer skal bruke to prosent av sine annonsekroner på nettannnonsering. Grønbech kritiserer også digi.no-journalistene for å være kyniske og dra nettforventningene ned.

"

Jeg viser til artikkelen i digi.no som beskriver et Status Quo blandt Internett-annonsørene. Det digi.no her siterer ANFO på, er meget gode nyheter for Internett-bransjen og representerer på ingen måte et Status Quo. Det viser at norske annonsører, hvis ANFO har rett, nå vil bevege seg opp på det nivået deres amerikanske kolleger var i 1998. I USA ble det i 1998 av en total medieomsetning på 112 milliarder amerikanske dollar, brukt to milliarder på nettet. Altså rett under 2 prosent.

Nå skal det også bemerkes at hva ANFO's medlemmer sa de skulle gjøre ifjor og hva de virkelig gjorde, i stor grad ble bestemt av mediebyråene og det var ikke de største annonsørene som sto for mesteparten av omsetningen på nettet i 1998.

Dette tror jeg heller ikke kommer til å skje i 1999, men det bør vokse.

Nettet har fostret en ny gruppe annonsører som legger majoriteten av budsjettet sitt på nettet. Dette er Internetts særdeles vellykkede jobbformidlere, voksende e-handel selskaper, ambisiøse Internett-medier, webbyråer, IT-konsulenter, web baserte info-tjenester, og tidligere tradisjonelle annonsører som nå har sett lyset. Annonsering på nett fra gigantene kommer på toppen av dette, som en rosin i pølsa.

Mange er hysteriske når det gjelder Internett. Ville og gale optimister tror de skal bli rike over natten og kyniske journalister elsker å dra forventningene ned igjen. Uansett hvordan man ser på dette må man enes om en ting; internett-annonsering vokser kraftig, kraftigere enn de fleste bransjer, selv om aktørene enda slåss om smuler. Det vokser i takt med den økende bruken av kanalen.

Når annonseinntektene øker, grunnet økt bruk, blir bedre tjenester tilgjengelig som igjen drar inn flere brukere, som igjen drar inn flere annonsekroner. Denne sirkelen skaper en synergi som andre medier aldri har fått dratt nytte av. Det er jo begrenset hvor mange tjenester og applikasjoner en avis kan friste med, bortsett fra at du kan bære den med deg og bli svart på fingrene. Bruken av TV går ned, samtidig som bruken av Internett går opp. Internett benyttes av trendsetterne, de man ikke når på TV, men som man likevel av uforståelige grunner prøver å nå der.

Som representant for bransjens største leverandør av norsk dekning på Internett, ønsker jeg Bjørn Hauges spådommer for 1999 velkommen og håper at han har rett som han så ofte før har hatt. Hvis hans medlemmer virkelig bruker 2 prosent på Internett i år, og ikke bare sier at de skal gjøre det, vil 1999 bli husket som året da det løsnet på nettet.
"

Til toppen