ABC Startsiden, fritidsforetaket til tidligere NRK-journalist og nyslått nettmillionær Tom W. Ottmar, ble kåret til "Årets Tøffing". Han hadde en oppfordring da han mottok prisen om å tenke på brukerne ved neste års konkurranse.
NRK-veteranen Per Øivind Heradstveit, nåværende guru for alle eldre som vil på Internett, ble "Årets internettperson" til stående applaus.
Og publikasjonen du nå er i ferd med å gå dypere inn i, Europas første rene Internett-avis, digi.no, ble kåret til "Årets Nettsted".
Årets Gulltagg gikk av stabelen på Sentrum Scene i Oslo for (nesten) fulle hus. Over 400 var påmeldt til seminar på dagen og 480 påmeldte til festligheter om kvelden. De fikk oppleve utdeling i ti kategorier hvor den urbane TV-kanalen "Metropol" dekket seansen på direkten med programleder Sarah Natasja Melbye i spissen.
Unni Wilhelmsen og det norske bandet Briskeby toppet artistlisten. Men det var selve prisutdelingen som var hovedinnholdet under festen.
Det kan diskuteres om konkurransen gir det helt korrekte bildet av norsk Internettbransje i 1999, i og med at internettaktørene selv måtte melde på sine egne kandidater. Og skulle man ha med flere enn ett bidrag måtte man betale 1.000 kroner per bidrag.
Uansett var det ti kategorier der det ble innsendt i overkant av 180 bidrag. I syv av kategoriene var det fire nominerte kandidater med en gull og en sølvvinner, mens i de tre siste var det kun en kandidat som gikk til topps.
Blant de mest overraskende vinnerne var Mosjøen (Mosjoen.com) i kategorien for "Beste Samfunnsinformasjon" der Dagblad-journalist Sissel Benneche Osvold var juryleder. Dessuten fikk NSB en kjærkommen oppreisning etter alt bråket den siste tiden med Gull for NSB Signatur-tjenesten i kategorien for "Beste Design".
I to kategorier ble det ikke kåret noen vinner (Handelsnettsted og Brukervennlighet), men to sølvvinnere i stedet.
Blant webbyråene var det reklamebyrået SLB Interactive som kom best ut med seier i to kategorier for arbeidet med NSB Signatur og lettøl-reklamen for Ringnes der Dennis finner fram til den spesielle norske DNA-en "Norwegian Stiffness Syndrom".
Her er gull og sølvvinnerne:
Beste Handelsnettsted:
Sølv (delt):
LetsBuyIt - Icon Medialab
Zoom Network AS - Zoom Network
(Nominerte:
CoShopper-CoShopper/Insite
Din Side auksjon-DinSide/QXL Norge)
Beste Samfunnsinformasjon:
Gull: Mosjøen - Info Helgeland
Sølv: Valg 99 - NRK Interaktiv
(Nominerte:
Statens Vegvesens sider om luftkvaliteten - HK Bennett Interaktiv
Legemiddelindustrien - Computerland Norge -I*Nett)
Beste Kampanje:
Gull: Ringnes - SLB Interactive
Sølv: NetCom MotHer - Leo Interaktiv
(Nominerte:
Lekenett - Woldsdal & Partnere
Telia Norge - Publicis Interaktiv)
Beste Bannerannonse:
Gull: Lekenett - Woldsdal & Partnere
Sølv: FINN (Aftenposten) - USWeb/CKS
(Nominerte:
AIDS-kampanje - USWeb/CKS
Telenor Mobil - Bates Dialog/Telenor Mobil)
Beste bruk av Cutting Edge-teknologi:
Gull: Filmweb - EUnet/Nordlandsdata/Telenor Mobil
Sølv: Zoom - Zoom Network
(Nominerte: NetConnect - NetConnect
Leo Burnett Annonsebank - Leo Interaktiv
Beste Design:
Gull: NSB Signatur - SLB Interactive
Sølv: Husfliden - HK-Bennett Interaktiv
(Nominerte:
NetCom Mother - Leo Interaktiv
Ringnes, Imsdal - SLB Interactive)
Beste Brukervennlighet:
Sølv (delt)
Oslo Lufthavn - Gazette AS
Stocknet-Aston - Icon Medialab
(Nominerte:
Postbanken Nettbank - New Deal Interactive
Komplett Data - Norkom)
I tillegg vant altså:
ABC Startsiden - Årets Tøffing
Per Øivind Heradstveit - Årets internettperson
digi.no - Årets nettsted
Kjernejuryen har bestått av:
- Anne Mikkelsen - Leo Interaktiv (Juryleder)
- Martine Gulli - Bates Dialog X/MHarald Løvvik - Oracle Norge
- Jostein Borgmo - USWeb/CKS
- Marius Kjeldahl - FunCom
- Herman Berg - digi.no
I tillegg har det vært separate juryledere for hver av de ti kategoriene.