Hackere «tok livet av» Murdoch

La ut falsk artikkel på nettavisen til The Sun.

London (NTB-Reuters): Datahackere endret natt til tirsdag nettutgaven til den britiske avisen The Sun, og skrev en falsk artikkel om at den omstridte eieren Rupert Murdoch var død.

Lesere som lastet ned toppsaken til The Sun, som er Storbritannias største tabloidavis, ble møtt med artikkelen «Media moguls body discovered».

De som klikket seg inn på artikkelen om Murdochs angivelige død, ble tatt videre til twitter-feeden til hacker-gruppen Lulz Security.

Tidligere mandag hevdet en av hackerne i gruppen å sitte på e-poster fra The Sun og den nedlagte avisen News of The World, som også var eid av Murdoch.

De to avisene står i sentrum av en skandale og anklages for å ha avlyttet tusenvis av mobiltelefoner. Flere av lederne i Murdochs News Corp er i politiets søkelys, og saken førte i helgen til at Scotland Yard-sjef Paul Stephenson gikk av.

Mandag kunngjorde nok en høytstående politioffiser sin avgang. John Yates trekker seg fordi han in 2009 lot være å etterforske anklager om at journalister i avisa News of the World benyttet seg av ulovlig avlytting.

Hacker-gruppen Lulz Security skapte tidligere i år stor oppstandelse da de greide å ta seg inn på datanettverket til den amerikanske etterretningsorganisasjonen CIA, den japanske elektronikkgiganten Sony og den amerikanske fjernsynsstasjonen Fox News, også den eid av Murdoch. (©NTB)

    Les også:

Til toppen