Hafslund avvikler Digipost fordi «svært få bruker løsningen»

Norges største nettselskap sier at «svært få» kunder vil ha faktura sendt til offentlig digital postkasse. Og at de som valgte løsningen mye oftere får purringer.

Hafslund tar farvel med Digipost.
Hafslund tar farvel med Digipost. (Foto: digi.no)

Norges største nettselskap sier at «svært få» kunder vil ha faktura sendt til offentlig digital postkasse. Og at de som valgte løsningen mye oftere får purringer.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Rett før jul gikk det ut brev til berørte kunder om at Hafslund avvikler Digipost som distribusjonskanal.

– Bakgrunnen er at det er svært få kunder som benytter tjenesten. Vi ønsker å fokusere på andre digitale løsninger, heter det i varselet fra Hafslund.

Selskapet har vært referansekunde av Posten Norges digitale postkasse helt siden tjenesten ble lansert i 2011. Nå er det slutt på samarbeidet.

En kvart prosent

Hafslund Nett sørger for at 1,5 millioner mennesker har strøm i kontakten. Det er fordelt på 720.000 kunder i tre norske fylker.

– Svært få har valgt å motta faktura via Digipost. Faktum er at det bare var 1.800 av våre 720.000 kunder, noe som tilsvarer en kvart prosent, forteller kommunikasjonssjef Kjell Stamgård i Hafslund til digi.no.

Dobbelt så mye purring

Regnestykket er riktignok ikke så enkelt, for 90 prosent av kundene benytter seg av såkalt gjennomfakturering. Det betyr at de får strøm og nettleie på én og samme regning via kraftleverandør, og det trenger ikke å være samme energiselskap.

Uansett så ramser Hafslund Nett opp flere årsaker enn lav utbredelse til at de har valgt å kvitte seg med Digipost.

– Det er en ganske tungvint måte å motta en faktura på. Vi må sende faktura til Digipost. Så får kundene en lenke til fakturaen i Digipost sendt til sin vanlige epost, som de må logge seg inn for tilgang. Deretter kan de betale via en betalingsløsning, enten nettbank eller på andre måter, sier Stamgård.

En faktura kan fort bli glemt når den ligger i Digipost

En annen viktig grunn han trekker fram er at fakturaer blir liggende ubetalt.

– Jeg har fått opplyst at det er dobbelt så mange av Digipost-kundene våre som mottar purring på faktura. Rett og slett fordi de ikke betaler i tide. Purregebyret på 70 kroner blir ikke godt mottatt. Vi har ingen grunn til å tro at disse kundene har dårligere betalingsvillighet enn andre kunder, men en faktura kan fort bli glemt når den ligger i Digipost.

Stamgård mener derfor at digitalpostkassen fører til mindre effektiv betaling enn faktura sendt i andre kanaler.

Digipost er ikke særlig hensiktsmessig for utsendelse av faktura, mener Kjell Stamgård i Hafslund Nett. Bilde: Pressefoto

– Kunder flest får nå faktura rett i nettbanken. Det er enklere. Mange har avtalegiro i tillegg. Kombinasjonen gjør at man får en automatikk i betalingen, slik at kundene slipper å tenke på frister og så videre. Det er det vi anbefaler.

Han vedgår at det også ligger økonomiske hensyn bak beslutningen.

–  Vi har betalt en grunnkost for å være med i ordningen. Den kan jeg av avtalemessige hensyn ikke oppgi. I tillegg er det en standardkostnad på 2 kroner per faktura. Vi kan ikke legge skjul på at Digipost er en dyrere betalingsløsning for oss enn andre løsninger, sier kommunikasjonssjefen.

– Lite hensiktsmessig

Hafslund ble tatt av børs i 2017 og er etter en restrukturering gjort om til et offentlig eid energikonsern, som er heleid av Oslo kommune.

– I hvilken grad er dere som et kommunalt foretak opptatt av å følge visjonen til Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) om at digitalpostkassen skal være hovedkanal for kommunikasjon med innbyggere?

– Jeg har forståelse for at du spør, absolutt, men vi har vår erfaring og det er kundene som velger hva de vil bruke. Vi har hatt Digipost på lufta i en god del år, og har sett at det ikke har gitt særlige resultater når det gjelder antall kunder som benytter det. En ting er å sende informasjon fra offentlige myndigheter, men å sende faktura som krever betaling (via Digipost) som i verste fall kan ende opp i inkassokrav synes ikke vi er særlig hensiktsmessig.

Sammenfattet mener Kjell Stamgård i Hafslund Nett at løsningen de har avviklet var kronglete, dyrere og mindre effektiv enn alternativene de nå vil prioritere.

– Det er noe som kommer kundene til gode, fordi vi er et regulert monopol. Hafslund reguleres blant annet ut ifra kostnadsnivå, med inntektsramme fastsatt av Norges vassdrags- og energidirektorat. Her har vi og kundene våre en felles interesse ved å holde kostnadene ved betaling og fakturering nede, avslutter han.

Digipost: – Veldig høy åpningsgrad og stadig høyere volumer

Digipost får stadig høyere volumer og flere avsendere av faktura, sier direktør Thomas Mathisen. Bilde: Nils Midtbøen/Pressefoto

Thomas Mathisen som er direktør i Digipost sier at han ikke kjenner seg igjen i de erfaringene Hafslund har hatt med tjenesten.

– Vi får tilbakemelding fra våre kunder om at åpningsgrad på det som sendes i Digipost er veldig bra i forhold til andre distribusjonskanaler. Disse tallene er ikke noe vi rapporterer eksternt, sier Mathisen.

Digipost oppgir at de har over 1,8 millioner brukere og 5000 avsendere. 

– Årlig sender Digiposts kunder flere millioner fakturaer, med svært gode resultater. Digipost er integrert med flere banker, blant annet Sbanken og DNB, hvor mottakere enkelte kan betale fakturaer de mottar i sin digitale postkasse. Hafslund Nett sendte kun et par tusen fakturaer i måneden i Digipost, og grunnen til at de nå velger andre løsninger kan være sammensatte.

– Faktura og inkasso er et forretningsområde i sterk vekst, og Digipost får stadig høyere volumer og flere avsendere av faktura. Likevel vet vi at enkelte avsendere velger å sende fakturaer på papir for å beholde papirgebyret som inntektskilde, sier Mathisen.

Fornøyd med åpningsgrad på 71 prosent

Hafslund var én av bare to avsendere da Digipost ble lansert våren 2011. Den andre lanseringspartneren var Storebrand.

Sistnevnte benytter tjenesten blant annet til å sende kontoutskrift til kunder.

– I 2018 sendte vi ut cirka 650.000 dokumenter til kunder via Digipost. Åpningsraten på disse er 71 prosent, som forsåvidt er bra. Vi har ingen konkrete planer om verken utvidet bruk eller å avvikle dagens bruk, forteller Storebrands pressesjef Sindre Heyerdahl til digi.no.

Har spart 275 millioner kroner

– Hovedformålet med digital postkasse er å være en lavterskelløsning for offentlige virksomheter, som lar dem sende dokumenter til innbyggerne digitalt i stedet for på papir, på en sikker måte.

Det opplyser fungerende avdelingsdirektør Frode Danielsen i Difi i en epost til digi.no. Han fortsetter med å vise til sparte kostnader.

– For hvert brev som sendes digitalt, sparer stat og kommune portokostnader som heller kan brukes på andre, samfunnsnyttige tjenester. Digital postkasse gir også innbyggerne mulighet til å motta og lagre viktig dokumentasjon fra det offentlige på ett sted. Stadig flere statlige virksomheter og kommuner velger å ta i bruk digital postkasse for å nå sine innbyggere, og antall innbyggere med digital postkasse er ca. to millioner.

Den digitale postkassetjenesten har i perioden 2015-2018 gitt stat og kommune porto-relaterte besparelser på rundt 275 millioner kroner, viser tall fra direktoratet. I 2018 er det 557 ulike offentlige virksomheter som sender post til digital postkasse. Det er en økning på 20 prosent fra desember 2017.

– Digital postkasse er ikke en primærkanal for faktura, men kan være er et hensiktsmessig alternativ for offentlige virksomheter dersom alternativet er å sende faktura på papir. Det er støtte fra flere banker for å betale faktura direkte fra postkassen, avslutter Danielsen.

Kommentarer (38)

Kommentarer (38)
Til toppen