Forrige uke skrev Advertising Age at Apple Computer hadde kuttet reklameplassen selskapet hadde kjøpt for årets Super Bowl - sluttspillet amerikansk fotball som går av stabelen den 31. januar. (Se relatert sak under denne artikkelen: "Apple dropper Super Bowl")
Ifølge Advertising Age ba Apple Computer om at TV-selskapet Fox Networks - som har TV-rettighetene til årets Super Bowl - om å finne en annen kjøper til annonseplassen.
Om "kanselleringen" bare var et publisitetsstunt fra Steve Jobs, er ikke godt å si, men mandag ble det klart at Apple Computer likevel ikke gir fra seg reklameplassen under årets Super Bowl, en begivenhet som forventes å tiltrekke seg over 100 millioner TV-seere. I henhold til en pressemelding vil selskapet kjøre den samme 60-sekunders filmen med HAL - datamaskinen fra Stanley Kubricks film-klassiker: "2001: A space Oddyssey" - som ble vist under Jobs åpningstale under Macworld-messen tidligere i januar. (Se relaterte saker under denne artikkelen: "Apple-appell til smak og stil" og flere artikler om datamaskinen HAL)
_logo.svg.png)

Fox tar 1,6 millioner dollar for 30 sekunder, så Jobs spanderer 3,2 millioner dollar for en 60 sekunders spot for å vise verden at år 2000 ikke er noe problem for Apples brukere.

"HAL er den perfekte talsperson for år 2000-problemet fordi han lever i år 2001 og kan snakke fra erfaring," uttaler Jobs i pressemeldingen og fortsetter: "Dessuten, HAL er verdens fremste ekspert på ting som kan gå galt med datamaskiner."
Apple begrunner sin avgjørelse med den fenomenale responsen HAL-reklamen fra Macworld-messen har fått. Selskapet har mottatt tusenvis av e-postmeldinger fra Apple-fans som har bedt om at selskapet viser HAL-reklamen på TV og over 250.000 kopier av filmen har blitt lastet ned fra Internett siden 5. januar.