Det svenskbaserte nettkonsulentselskapet Halogen som ble dannet nyttårsaften år 2000 vil nå børsnoteres på Stockholmsbørsen. Selskapet skriver i en pressemelding at børsnoteringen er viktig for selskapets viderer ekspansjon i Europa. Daglig leder ved Halogens Oslo-kontor, Asbjørn Håland, sier i pressemeldingen at ansettelsen av Franco Fedeli, tidligere administrerede direktør i Icon Medialab og Tele2, samt børsnoteringen vil gjøre Halogen til et spennende selskap i den europeiske nettkonsulent- jungelen.
Franco Fedeli skal være arbeidende styreformann for selskapet.
- Jeg har stor tro på menneskene i Halogen. De fokuserer på kvalitet fremfor kvantitet, og som strategiske Internettkonsulenter har de lykkes med å få en en unik posisjon i det europeiske markedet i løpet av kort tid, sier Franco Fedeli i pressemedlingen.
Les mer om Franco Fedeli:
- Avganger ikke noe problem for Icon
Ødeleggende konflikt mellom Fedeli og gründerne i Icon
Icon bytter toppsjef
Icon-sjefer: - Avganger skjer i fusjoner
En emisjon som ble rettet mot utvalgte investorer priset selskapet til 1 milliard svenske kroner. 90 prosent av de ansatte sitter som eiere sammen med Enskilda Securities, Svenske Koppar og det amerikanske investorfirmaet Kohlberg Kravis, Roberst & Co.
Selskapet har 150 ansatte spredd på kontorer i Stockholm, London, Hamburg, Paris og Oslo. Oslokontoret har allerede 25 ansatte, men regner med å doble anntallet i løpet av året.
Asbjørn Håland sier til digi.no at Halogens Oslokontor har målsetning om å vokse organisk, men at oppkjøpsrunder ikke er å se bort i fra.
Selskapet liker å distansere seg fra konkurentene Framfab, Cell Network og Icon Medialab. - Vi ligner mer på det amerikanske selskapet Scient. Dette selskapet har gått som en kule på Nasdaq-børsen, og blir i dag priset til 45 milliarder kroner, sier Håland til digi.no
Halogens primærkunder er innen bank og finans, prosessindustri og telecom. Men selskapet har og de tradisjonelle dot com-selskapene på kundelisten.