Halvparten av norske husstander har digitalkamera

Nordmenn er i verdenstoppen når det gjelder digitalkameraer i forhold til husstander. 48 prosent har nå digitalkamera.

Å fotografere er mer populært enn noen gang. Det er spesielt yngre mennesker som har vært innovative på bruk av digitale kameraer. Blant de under 25 år er det 70 prosent som har et eller flere slike kameraer. 40 prosent har mobiltelefon med innebygd kamera.

Fotorådets årlige markedsundersøkelse ble utført i januar blant 1000 personer over 15 år. Av svarene kom 58 prosent fra menn og 42 prosent fra kvinner. 91 prosent av norske husstander har et eller flere kameraer.

Med en dekning på 48 prosent med digitalkameraer er Norge helt i toppen på verdensbasis. Det foreligger ikke endelige tall for fjorårsleder Japan, men deres prognoser har ligget på 40 prosent dekning innen utgangen av 2004 – dermed bør man ikke ha tatt munnen for full når Norge nå plasseres som nummer 1, mener Fotorådet.

I aldersgruppene under 45 år er det mellom 60 og 70 prosent dekning på husstandsbasis, og hver femte nordmann under 25 år har to eller flere digitalkameraer.

Gjennom de siste fire årene er det solgt 900 000 digitalkameraer i Norge, i tillegg beregnes det at 80 000 kameraer er kjøpt i eller fra utlandet.

Den store økningen i salget av kameraer har kommet flere forhandlertyper til gode. Mens 73 prosent opplyste i 1997 at de hadde kjøpt sitt nyeste kamera i en fotobutikk, er andelen i 2004 sunket til 46 prosent. Nettbutikker, hjemme-PC-konsepter, elektrokjeder og databutikker er nå også med i kampen om digitalkameramarkedet.

Fotorådet regner med at det i 2005 vil bli solgt nærmere en halv million digitalkameraer. 41 prosent av de spurte sier de vil bruke mellom 1000 og 3000 kroner på sitt neste kamera, mens 43 prosent vil bruke mellom 3000 og 6000 kroner.

Publikums viktigste argument for å velge butikk er lave priser. Pris hadde mindre å bety når det gjaldt valg av kamera, da var det gode bildekvalitet (82%) enkelt i bruk (55 %), gjort det godt i tester (38%) og kjent merke (24 %) som var de viktigste momentene. Lav pris var bare prioritert av 17 %.

Til toppen