Etter lanseringen av SAS Braathens nye internettportal har veksten vært enorm. Selskapet omsetter nå månedlig for 250 millioner kroner på nett.
Dette er en gledelig nyhet for selskapet, tatt i betraktning at det bare for ett år siden var i dyp krise. Analytikerne fryktet et nytt milliardunderskudd og digi.no omtalte at konkurs var en mulighet hvis man ikke klarte å kutte kostandene.
Les også:
- [21.07.2003] SAS sliter med Internett-salget
En av måtene SAS kunne reddes var å flytte større deler av salget over på Internett, men resultatene uteble. I mai i fjor ble bare 3,5 prosent av billettene solgt over nettet som sto i sterk kontrast til at SAS har lovet sine eiere at 25 prosent av billettene skal selges over nettet i løpet av 2005.
Men på ett år har flyselskapet klart å gjøre analytikernes spådommer til skamme. En ny undersøkelse fra SAS Braathens melder at nesten to millioner nordmenn en eller annen gang har bestilt flybilletter gjennom Internett. Undersøkelsen er gjennomført av Perduco i juli blant 1.000 nordmenn over 15 år.
Oslo-folk er de flittigste brukerne av nettet, hvor 56 prosent av befolkningen har bestilt billetter via nettet. På Sørlandet har bare 39 prosent gjort det samme.
- Det er litt historisk sus over dette. Annenhver nordmann bestiller nå flybilletter over Internett. Fra nå av vil et flertall av befolkningen benytte nettet til bestilling av flybilletter, sier senior informasjonsrådgiver Knut Løvstuhagen i SAS Braathens.
Leder for Internett i SAS Braathens, Ole Johan Lindøe forteller at det daglig selges 10.000 billetter på sasbraathens.no.
- Vi forventer at veksten skal fortsette også over ferien, etter hvert som flere bedrifter ser hvor enkelt det er å handle forretningsreiser på våre nettsider, fremholder han.
SAS Braathens-undersøkelsen viser at det er nesten dobbelt så mange som har bestilt flybilletter over Internett blant dem mellom 30 og 39 år (66 prosent) sammenlignet med dem over over 50 år (36 prosent).
Undersøkelsen viser at det er dem med høyest utdanning som i størst grad benytter Internett for bestilling av reiser. For personer med minimum tre års høyskoleutdanning, svarer mer enn to av tre at de en eller flere ganger har bestilt flybilletter over Internett.
I storbyene bruker 61 prosent Internett til billettbestillinger, mens bare 34 prosent av de som kommer fra distriktene gjør det samme. Undersøkelsen viser også at menn i noe større grad enn kvinner har erfaring i å bruke Internett til bestilling av flyreiser.