Det var under Studiemøtet i Sandefjord i går Asgeir Myhre kom med sine utfall mot norsk IKT-bransje. Under paraplytemaet "IKT-bransjen - mellom eufori og svartsyn" presenterte Myhre et bilde av dagens norske IT- og telekomindustri som ikke rimer helt med den allminnelige oppfatning som råder hos politikere og folk flest av et Norge i den teknologiske verdenseliten.
- Vi var tidlig ute på ISDN og mobiltelefoni, og vi er en av verdens største leverandører av satellittjenester, og vi er verdensmestre på SMS og utbredelse av mobiltelefoner. Men en tradisjonelt oppegående hardware-industri for telekom er nesten helt borte, med unntak av Nera, sa Myhre.
- Vi er inne i en negativ utvikling som ikke bare skyldes globale trender. Debatten dreier seg fortsatt først og fremst om hvordan man skal ta ringeminutter fra Telenor. Et eksempel på fordreiet fokus er digitale kart. Disse kunne være fritt tilgjengelig for IKT-industrien, - slik kunne en rekke nye tjenester blitt utviklet slik vi har sett i USA og England. I stedet koster det skjorta å handle med Statens Kartverk. Kanskje det hadde vært bedre å gi bort statens kart enn å ta fra Telenor aksessnettet?, spurte Myhre Studiemøtet.
Han viste også til at Telenors dominans er et evig tilbakevendende problem for bransjen.
- Jeg har svært stor respekt for Telenor. Men skal vi utvikle innovative leverandører, kreves et dynamisk velfungerende marked, og vi har ikke det. Et knippe allianser hvor Telenor er part den siste tiden taler sitt tydelige språk:
- Telenor og DnB lanserer SmartPay;
- Telenor og DnB lanserer nettbank på TV;
- Telenor og Norsk Tipping lanserer online gambling;
- Telenor og NRK samarbeider om innholdsdistribusjon;
- Telenors Canal Digital tar fotball-VM;
- Telenor og Egmont samarbeider;
- Telenor kjøper A-pressen.
- Politikerne burde kanskje være mer opptatt av å regulere Telenors rolle i mediabildet, enn å regulere samtrafikk.
Myhre oppfordret til en konkurranse slik arkitekter utfordres i forbindelse med offentlige oppdrag.
- Sett av halvparten av de 400 millionene UMTS-lisensene ga til premiering av innovasjon på tjenesteutvikling, hvor bare bedrifter uten kontrollerende eierposter fra en av de dominerende operatørene har adgang til å delta, sa han.
Han pekte på at konvergensutviklingen - at grensene mellom IT, tele og media forsvinner - ikke gir noen effekt i hva norske bedrifter og innovatører er opptatt av.
- På deltakerlisten ser jeg noen få representanter for innholdsbransjen, men de er ikke her for å holde foredrag, men for å dekke begivenheten. Media og andre innholdsleverandører kan sette nye premisser for markedsutviklingen, men så lenge IKT-folket og mediefolket går på ulike konferanser, vil lite skje, avsluttet Myhre.
Tore Aarønæs, telekomanalytiker i Norsk Telecom AS, bar ytterligere ved til bransjens egen bålbrenning i Sandefjord.
- Det blir en vanskelig jobb å få folk til å åpne lommebøkene for UMTS, sa Aarønæs.
- Alle spør seg: Hva vil kundene komme til å kjøpe? Utvalget er stort, og spillereglene helt annerledes enn da markedet besto av en leverandør som Telenor og en kunde som deg og meg. I dag er det en rekke nye bedrifter som skal inn i verdikjeden og ha sin del av kaka. Man må finne nye samarbeidsmodeller, slik at kaka kan bli større.
Han beklaget at Stortinget midt i denne usikre perioden valgte å utsette behandlingen av mobilmeldingen til høsten.
- Det er trist etter alt arbeidet som er nedlagt i mobilmeldingen, så skyver politikerne den til høsten fordi de er for lite skolert, og ikke skjønner hvordan de skal forholde seg til den.
Aarønæs diskuterte også bredbåndsmarkedet, hvor det har vært en trafikkvekst på 250 prosent det siste året.
- Ingen andre områder i telekom har vokst så fort på ett år. Ved siste kvartalspresentasjon introduserte da også Telenor en bruksavhengig prismodell som følge av misbruk av dette. Det viser seg eksempelvis i England at såkalte "superbrukere" laster ned 950 gigabyte data i uken, tilsvarende 1500 filmer eller 240.000 musikkfiler, sa han.
Bredbåndsmarkedet er ikke regulert slik som mobilmarkedet. Det forhindrer ikke at Telenor også her er svært dominerende.
- Nesten 50% av bruttoinntekten til bredbåndsleverandøren NextGenTel går til Telenor. Dette er en skjevdeling som ikke legger forholdene til rette for mangfold i bransjen, mener Aarønæs.