BEDRIFTSTEKNOLOGI

Hamrer løs på IKT-bransjens selvbilde

- Vi var verdensmestre på ISDN og mobiltelefoni. Nå brukes energien i telekombransjen til å sutre over, og gå til rettssak mot Telenor. Telekomadvokater er blitt en ny vekstbransje, sier Asgeir Myhre i Teleplan.

Pressekanalen
14. juni 2002 - 09:57
Asgeir Myhre







  • Telenor og DnB lanserer SmartPay;
  • Telenor og DnB lanserer nettbank på TV;
  • Telenor og Norsk Tipping lanserer online gambling;
  • Telenor og NRK samarbeider om innholdsdistribusjon;
  • Telenors Canal Digital tar fotball-VM;
  • Telenor og Egmont samarbeider;
  • Telenor kjøper A-pressen.










Tore Aarønæs, telekomanalytiker i Norsk Telecom AS, bar ytterligere ved til bransjens egen bålbrenning i Sandefjord.


- Det blir en vanskelig jobb å få folk til å åpne lommebøkene for UMTS, sa Aarønæs.

- Alle spør seg: Hva vil kundene komme til å kjøpe? Utvalget er stort, og spillereglene helt annerledes enn da markedet besto av en leverandør som Telenor og en kunde som deg og meg. I dag er det en rekke nye bedrifter som skal inn i verdikjeden og ha sin del av kaka. Man må finne nye samarbeidsmodeller, slik at kaka kan bli større.

Han beklaget at Stortinget midt i denne usikre perioden valgte å utsette behandlingen av mobilmeldingen til høsten.

- Det er trist etter alt arbeidet som er nedlagt i mobilmeldingen, så skyver politikerne den til høsten fordi de er for lite skolert, og ikke skjønner hvordan de skal forholde seg til den.

Aarønæs diskuterte også bredbåndsmarkedet, hvor det har vært en trafikkvekst på 250 prosent det siste året.

- Ingen andre områder i telekom har vokst så fort på ett år. Ved siste kvartalspresentasjon introduserte da også Telenor en bruksavhengig prismodell som følge av misbruk av dette. Det viser seg eksempelvis i England at såkalte "superbrukere" laster ned 950 gigabyte data i uken, tilsvarende 1500 filmer eller 240.000 musikkfiler, sa han.

Bredbåndsmarkedet er ikke regulert slik som mobilmarkedet. Det forhindrer ikke at Telenor også her er svært dominerende.

- Nesten 50% av bruttoinntekten til bredbåndsleverandøren NextGenTel går til Telenor. Dette er en skjevdeling som ikke legger forholdene til rette for mangfold i bransjen, mener Aarønæs.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra