Har du noen lik i skapet?

Enkelte selskaper og ledere gnir seg nok i hendene over de dårlige tidene. Ta en titt i skapet selv og se om du har noen gamle tabber du trenger å begrave.

Det er dårlige tider i IT-bransjen, men alt er ikke markedet og kundenes skyld. To faktorer skapt av bedriftene bidrar ytterligere til den dårlige stemningen.

Den første er at dotcom-bølgen ga to år med hemningsløs vekst og skjødesløs tilgang på kapital. Dette gjorde at det var alt for lett å vokse eller starte noe nytt. Gikk det galt var det bare å løpe videre - aksjene og markedet skulle jo til himmels likevel.

En del gründere har kastet kortene, men svært mange i mer tradisjonelle bedrifter satset også ganske aggressivt. For presset fra konkurrenter og ikke minst aksjeeiere var enormt - så gi gass. Og når du øker farten, blir det vanskelig å følge vanlige regler og detaljene blir borte.

Resultatet er at i selv de mest lønnsomme og veldrevne bedrifter ligger det mange lik i skapet. Ansatte som ikke fungerer, prosjekter som aldri har tatt av, oppkjøp som ikke skulle vært gjort, og goodwill som tynger i regnskapet.

Dette kan lederne nå rydde opp i. Alle andre har dårlige nyheter og da har du anledning til å kaste på noe du òg. Aksjekursen din straffes kanskje ikke så mye likevel, den styres av makroutviklingen for hele økonomien og bransjen. Ikke minst ovenfor styret er det enklere å forklare kutt nå.

Her i Norge er dessuten en nedgangsperiode en av de få mulighetene man har til å kvitte seg med overtallige eller dårlige fungerende ansatte.

Skaprydde-mønsteret har vært lett å se hos selskaper som har vært nødt til å melde dårlige nyheter, særlig i USA. I ettertid har man ofte sett at selskapet i tillegg til et tapsprosjekt eller annet problem har brukt anledningen til å rydde skikkelig. For etter et eller to kvartaler er ting tilbake til gamle høyder og selskaper rigger for ny vekst. Når markedet før eller senere svinger seg opp igjen, vil svært mange av selskapene være i god form til ny vekst.

Men iveren etter å rydde for å presentere hyggelige kvartalstall kan bli dyr. Når markedet svinger opp igjen er det dyrt å ansette, forhandle nye avtaler og flytte tilbake til større og flere lokaler.

Til toppen