FORBRUKERTEKNOLOGI

Har en smart ide for musikk til mobiler

Mange forsøker å selge musikk til mobiler, men Sprint har nå en mye bedre ide.

23. mai 2007 - 08:58

Pandora er en av de mest populære musikktjenestene på nettet. Den skiller seg ut fra andre tjenester, ved at den finner ut hva slags musikk du liker og så finner frem til andre band og andre låter som du trolig også vil like med utgangspunkt i hvilke sanger og artister du har markert at du liker.

Desverre for mange musikkelskere, har tjenesten blitt sperret for de som ikke bor i USA. De som bor der kan imidlertid glede seg over at tjenesten som til nå bare har vært tilgjengelig på PC-en, nå også vil bli tilgjengelig på mobiltelefonene.

Den amerikanske mobiloperatøren Sprint Nextel har inngått avtale med Pandora om å levere tjenesten til sine kunder.

Siden lanseringen i november 2005, har Pandora rukket å tiltrekke seg hele 6,9 millioner brukere.

Sprint vil gjøre Pandora tilgjengelig for sine mobilkunder fra og med i dag, onsdag 23. mai. Den vil være gratis de første 30 dagene, men så vil den koste 2,99 dollar i måneden, på toppen av eksisterende mobilabonnement. I første omgang vil tjenesten bare fungere på fem mobiltelefoner, men tjenesten vil raskt utvides til å støtte flere modeller, forteller selskapet, til Yahoo News.

Pandora har ambisjoner om å signere lignende avtaler med flere andre mobiloperatører.

Fremtiden ser imidlertid ikke helt lys ut for oppstartsselskapet. Nye betingelser for hvor mye internettbaserte radiokanaler må betale for å spille av musikk kan sette en stopper for tjenesten, fordi det vil resultere i skyhøye avgifter. De nye prisene skal etter planen iverksettes 15. juli, men det pågås en intens kamp om å stoppe avgiftsøkningen.

- Hvis ikke de betingelsene endres, så er det ikke forretningsmessig mulig å levere vår tjeneste, sier Tim Westergren, gründer av Pandora, til Yahoo News.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.