Har ikke gjort noe galt

- Telenor Mobil sa opp forhandleravtalen med Klart Svar på grunn av en annonsekampanje som oppfordret NMT-kunder til å bytte inn sin NMT-mobiltelefon mot en gratis GSM-telefon. Også egne forhandlere vil miste forhandleravtalen dersom de kommer med lignende tilbud, sier informasjonssjef i Telenor Mobil, Per Engh Halvorsen.

Det var Arbeiderbladet som i dag kunne fortelle at NetCom allerede har vunnet over Telenor Mobil. Ifølge Halvorsen er dette ikke riktig

Den 16. oktober sendte Klart Svar en klage til Konkurransetilsynet med bakgrunn i at Telenor Mobil hadde sagt opp forhandleravtalen med Klart Svar-kjeden. Oppsigelsen får den konsekvens at Klart Svar-forhandlerne ikke får forhandlerprovisjon fra Telenor Mobil for de NMT-abonnementene de selger. Fram til 10. oktober i år stod Klart Svar for salg av 1566 NMT-abonnement - som altså blir Telenor Mobils kunder gjennom NetComs forhandlernett. For Klart Svars forhandlere kan fremdeles selge NMT-abonnement, men uten provisjon fra Telenor Mobil.

NetCom mener Telenor Mobil utnytter sin markedsmakt til å gi egne forhandlere fordeler sammenlignet med Klart Svar-forhandlere i og med at Telenor Mobil opererer både med NMT og GSM-nett. Kunder som går over fra NMT til GSM har kortere vei om en går til en Telenor Mobil-forhandler vs. en Klart Svar-forhandler, sier Klart Svars administrerende direktør Jørn Andersen til digi:tele.

- Vi brøt avtalen med Klart Svar fordi NetCom gikk ut med en landsdekkende kampanje med oppfordring til NMT-kunder om å si opp sitt abonnement, levere inn sin NMT-telefon i bytte mot en gratis GSM-telefon i stedet. Dette var et klart brudd på forhandleravtalen og førte til en oppsigelse fra vår side, sier Per Engh Halvorsen til digi:tele.

- Klart Svar brukte våre provisjoner for å subsidiere NetComs GSM-telefoner. Avtalen ble sagt opp for å ta vare på egne kunder, sier Halvorsen.

Han mener at Konkurransetilsynets brev til Telenor ikke inneholder noe som skulle gå i disfavør av Telenor Mobil. - Vi vil etterfølge Konkurrransetilsynets krav om en tilbakemelding, sier Halvorsen. Han stiller seg heller ikke avvisende til at det kan inngås en ny forhandleravtale mellom Telenor Mobil og Klart Svar.

- Forskjellen fra klagen i juli og klagen i oktober er at vi blant annet har dokumentasjon på at Klart Svar står for 70-80 prosent av NetComs nye kunder, sier kontorsjef i Konkurransetilsynet, Eigil Johnsen til digi:tele.

Han understreker at dette ennå ikke er en sak i Konkurransetilsynet, men at en som en del av saksforbredelsene nå gir Telenor anledning til å uttale seg. - På bakgrunn av den tilbakemeldingen vi får vil vi bruke en uke på avgjøre om dette er en sak for Konkurransetilsynet eller ikke, og om vi skal bruke loven om lik konkurranse.

- Vi mener at Telenor utnytter monopolet sitt ved å si opp forhandleravtalen med Klart Svar, sier administrerende direktør i Klart Svar, Jørn Andersen til digi:tele.

Til toppen