BEDRIFTSTEKNOLOGI

Har skaffet seg et globalt SIM-kort

Norske Com4 har fått en ettertraktet global kode som gjør at de kan selge SIM-kort uten hjemland.

30. mars 2016 - 08:23

Det er tøft å konkurrere med Telenor på maskin-til-maskin (M2M) kommunikasjon over telenettet, men utfordreren Com4 klarer det. Nå har de skaffet seg muskler nok hjemme og sikter seg inn på det globale markedet.

Nylig fikk det norske selskapet en av hundre såkalte globale nettverkskoder som gjør at de kan tilby kundene SIM-kort som ikke er bundet til noe hjemmenett.

Koden vil kunne benyttes på både tradisjonelle SIM-kort, I tillegg til såkalte eSIM, SIM-kort som er loddet inn i elektronikken.

Den globale 901-koden gjør at Com4 kan levere SIM-kort direkte til globale produsenter av maskinvare, hvor produsenten eller bruker av maskinvaren tegner abonnement lokalt med Com4.

Adressekode

SIM-kortet i telefonen, eller i en annen enhet, har normalt en adresse som forteller hvor det hører hjemme. Alle land er tildelt hundre slike adresser av den internasjonale teleunionen, ITU. Men i tillegg finnes det hundre koder som ikke er koblet til noe land. 42 av disse er tildelt til blant annet multinasjonale satellitt- og mobiloperatører. Det er en av disse Com4 nå har fått.

LODDEKORT: eSIM-kort er ikke som andre SIM-kort. De loddes rett på hovedkortet i produktet og gjør det veldig mye enklere for kundene som kjøper det.

Utvider butikken

– Slike SIM-kort er svært godt egnet for M2M-kommunikasjon i produkter som flytter seg over landegrensene. Og de er det mange av. Produsentene kan for eksempel produsere i Kina og selge det samme produktet over hele verden, uten at de som kjøper det må gjennom en installasjonsprosess. Produsenten forholder seg til oss når det gjelder betaling for kommunikasjonen og står fritt til hvordan de vil belaste sine kunder, sier partnersjef i Com4, Stian Eldre.

Dingser på nett-vekst

At maskiner kommuniserer med hverandre er på langt nær noe nytt. Men utviklingen har skutt fart etter at tingenes internett ble et satsingsområde for stadig flere aktører. Mye av denne kommunikasjonen vil måtte benytte mobilnett fordi det ikke finnes andre rimeligere måter å kommunisere på i nærheten.

Biler er et godt eksempel på «ting» som trenger mobilnettet og tall fra analysefirmaet Gartner antyder at 250 millioner av dem vil være nettkoblet i 2020. Da ville det være en showstopper om bilens kommunikasjonskostnader plutselig spratt i været hver gang man passerte grensen.

– Tradisjonelt er det de store aktørene som har fått tildelt slike globale SIM-koder, blant annet Vodafone, AT&T og France Telecom. Utenom Com4 er det kun Telenor som har tilsvarende i Norden. ITU har en restriktiv policy for tildeling av globale SIM-koder, derfor er det en fjær i hatten vår at vi får en. En veldig lang søknadsprosess, og tildeling handler mer om dokumentasjon og fremtidsplaner enn om penger. ITU er en ideell organisasjon som skal ikke gå med store overskudd, sier sjef for internasjonal roaming i Com4, Henning Solberg.

Han tror det tradisjonelle SIM-kortet gradvis mister den rollen det har hatt, mens påloddede eSIM-kort øker. Her vil den globale koden være med å åpne markedet for M2M-aktørene.

– Helt SIM-løse produkter, med såkalt SoftSIM i programvare er nok lenger frem i tiden. Slike produkter kan ikke konkurrere med sikkerheten et SIM-kort, eller eSIM-kort kan tilby per i dag, sier Solberg.

Vokser kraftig

Com4 er ikke noe storkonsern ennå, men satser stort. I fjor havnet omsetningen på 5 millioner, med en kraftig vekst tilnærmet en tredobling av omsetning fra året før. Det er den samme veksttakten de tar sikte på i årene fremover. Selskapet satser internasjonalt og er også etablert med datterselskap i Sverige.

– Vi gjorde noe så utradisjonelt som å bygge vår egen infrastruktur først, før vi gikk ut og tilbød produkter. Det gjorde at vi fikk kontroll over den viktigste delen i nettet, og det var et lurt grep. Da kunne vi konkurrere på like vilkår med de etablerte aktørene fra start, sier Solberg.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.