Forsiden til den amerikanske utgaven av Microsoft søketjeneste, Bing.

Har tapt 5,5 milliarder dollar på Bing

Microsofts søkemotor blør stadig mer penger, til tross for økende markedsandel.

Microsoft lanserte søketjenesten Bing i juni 2009, men er fortsatt ikke i nærheten av å tjene penger på produktet. Tvert imot. I en artikkel i CNNMoney går det fram at Microsoft til sammen har tapt 5,5 milliarder dollar på tjenesten, og tapene forløper seg nå på nærmere en milliard dollar i kvartalet.

Legger man sammen hva Microsoft har tapt på selskapet nettjenester siden 2007, da enhetens separate regnskap for første gang ble offentliggjort, dreier det seg ifølge CNNMoney om 9 milliarder dollar.

Dette har skjedd samtidig som at markedsandelen til Bing i USA skal vokst for hver av de 27. siste månedene. Ifølge analyseselskapet comScore hadde Bing en markedsandel på 8,4 prosent da den ble lansert, fordi søketjenesten erstattet en tidligere søketjeneste fra Microsoft. Nå skal markedsandelen ha vokst til 14,7 prosent, men ifølge CNNMoney har ikke veksten i nevneverdig grad vært på bekostning av Google. Markedsandelen til Google i USA var i august på 64,8 prosent, bare 0,2 prosentpoeng lavere enn da Bing ble lansert. Globalt er Googles markedsandel enda større, men i mange land er Microsofts søketjeneste egentlig basert på Bing-teknologien. I stedet dreier det seg bare om et skall som er lagt oppå den gamle søkeløsningen. Dette inkluderer også norske Bing-søket. Dermed fungerer ikke forbedringene som Microsoft tilbyr i blant annet den amerikanske utgaven av søketjenesten.

Mer enn halvparten av den økte markedsandelen Bing har oppnådd siden lanseringen, har skjedd på bekostning av Yahoo Search. Men dette er en form for kannibalisering, siden Yahoo er en søkepartner av Microsoft og bruker Bing-teknologien i sin egen tjeneste. Fortsatt er Yahoo Search en anelse mer brukt enn Bing i USA.

Det er likevel ingenting som tyder på at Microsoft er i ferd med å gi opp. Selskapet kunngjorde denne uken en form for dyplenking knyttet til knapper som selskapet kaller for «Action Buttons». Disse knappene vil vises i forbindelse med sju ulike kategorier nettsteder, nemlig nettstedene flyselskaper, budselskaper, restauranter, banker, bilutleiere og hoteller, samt nettsteder for nedlasting av programvare. Brukerne av Bing vil da bli presentert en serie knapper som gir direkte tilgang til den vanligste funksjonaliteten på nettstedet, og leder brukeren direkte til denne.

Bildet nedenfor viser hvilke knapper som vises når man søker etter en del flyselskaper, i første rekke bestilling, innsjekking og flightstatus.

Action-knappene viser til høyre i et søk etter British Airways på den amerikanske utgaven av Bing.
Action-knappene viser til høyre i et søk etter British Airways på den amerikanske utgaven av Bing.

Heller ikke disse nyhetene tilbys ikke i den norske utgaven av Bing, men brukere i Norge kan velge å bruke for eksempel den amerikanske utgaven ved å endre land oppe i høyre hjørne på den norske Bing-siden.

– Utfordringen vår er at ingen våkner om morgenen og sier «Jeg skulle virke ønske at det fantes en bedre søkemotor», sier Stefan Weitz, Bing-direktør i Microsoft, til CNNMoney.

– Derfor er det alltid viktig for oss å finne ut hvordan oppnå mer enn det vi tenkte ville være mulig med en søkemotor. Etter hvert vil folk forvente å kunne gjøre mer med søk, og dersom de ikke kan det, vil de bli skuffet, sier Weitz.

Microsoft håper på den måten å kunne lokke flere brukere over fra Google.

    Les også:

Til toppen