Håkon Bertheussen fra Tromsø traff innertier med Wordfeud, som fire år etter lansering har rukket å omsette for nærmere 60 millioner kroner, ifølge Finansavisens beregninger.
Kryssordspillet fra 2010 er ikke på topplistene lenger, men med en trofast fanskare fortsetter tittelen å dra inn solide inntekter. Mye takket være annonser i spillet.
Bare i fjor omsatte Bertheussen IT for 26 millioner kroner. Det er riktignok en nedgang på 9 prosent. Men utgiftene er heller ikke de største. Resultatet før skatt endte på pene 20,7 millioner kroner. Det gir en skyhøy profittmargin på 80 prosent.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1137,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Selskapet er heleid av Bertheussen, som etter et femårig studie i datateknikk på NTNU valgte å bosette seg i Trondheim.
Nytt spill
Firmaet består nå av fem ansatte. Sammen med fire kolleger har gründeren det siste året jobbet med et helt nytt spill, forteller han til digi.no.
I tillegg har de engasjert en innleid designer fra Tsjekkia, som sørger for alt det grafiske.
– Dette blir noe helt annet. Det er et bilspill der man spiller mot andre mennesker, røper Bertheussen.
Bilspillet skal ifølge ham lanseres både til Android og iOS i god tid før nyttår. Dette blir ikke en 3D-basert racer. Derimot sier spillgründeren at mobilspillet får todimensjonal grafikk. Han antyder at utformingen blir i en slags retro-stil.
– Vi er ganske sikre på at vi blir ferdige i god tid før nyttår, sier han til digi.no.
Også det blir en utgivelse som i utgangspunktet skal være gratis å laste ned. Den såkalte freemium-modellen gjør det attraktivt å leve av annonser, samt å tilby ekstra innhold eller en reklamefri utgave mot betaling.
Les også:
- [21.10.2014] Dette kan bli en ny måte å møte folk på