Bedriftsteknologi

- Har truet med å kaste IT-folk ut av vinduet

- Bransjen er ikke flinke til å lytte til oppdragsgiverne, og den fakturer ut sine egne opplæringskostnader, sa arbeidsdirektør Ted Hanisch da han åpnet IT-tinget i Stavanger.

Eirik Rossen
15. sep. 1999 - 17:15

IT-tinget er det årlige arrangementet til Posten SDS, der selskapet samler kunder og bransjefolk til å diskutere og informere rundt ny informasjonsteknologi og mulige følger for det norske samfunnet. Arbeidsdirektør Ted Hanisch var invitert til å holde åpningstalen, og benyttet anledningen til blant annet å fortelle bransjen hvor landet ligger fra et kundeperspektiv.

Arbeidsdirektør Ted Hanisch.
Arbeidsdirektør Ted Hanisch.

- IT-bransjen er jevnt over flinke til å tilegne seg ny kompetanse, og norske IT-kunder følger opp. Dette er i hovedsak en fordel, selv om det koster å arbeide på upløyd mark, sa Hanisch og viste til historiske nederlag som Tress 90 og liknende. - Norge er blitt en av verdens ledende nasjoner i å ta IT i bruk.

Så innledet Hanisch en kritikk i den hensikt til å vekke bransjen til fordringene i den nye tid.

- Til en viss grad har IT-bransjen finansiert sin egen kompetanseheving ved å fakturere ut sine opplæringskostnader til kundene. Prisene har økt mye de siste årene. Nå ser de ut til å være stabile eller noe fallende, særlig innen konsulentvirksomhet. Det er på tide.

Bransjens fiksering på teknologi har påført kunder andre byrder enn bare opplæringskostnader, ifølge Hanisch.

- Tekniske prosjektledere er det nok av. Men helhetlig prosjektledelse er mangelvare. Bransjen mangler evne til å sette seg inn i oppdragsgiverens organisasjon og tjenester.

Den vanlige unnskyldningen - at kundene ikke vet hva de vil ha - tok Hanisch på strak arm.

- Min erfaring som oppdragsgiver er at vi må bruke altfor mange ressurser på å fortelle IT-konsulentene hva systemet skal brukes til. Jeg har truet med å kaste IT-folk ut av vinduet, fordi de har vært så dårlige til å lytte og til å sette seg inn i vår situasjon. Dette er bransjens viktigste problem, og det er på tide at den tar det alvorlig. Det går bare så lenge det er knapt med IT-kompetanse.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra