ANALYSER

Harddisk-opptagere ruinerer TV-bransjen

Nye tall fra USA viser at harddisk-opptagere ruinerer bransjen, men nå forsøker annonsørene seg med nye knep.

22. sep. 2006 - 11:00

At stadig flere brukere tar opp TV-programmene og spoler over alle annonsene, truer TV-bransjen, spesielt i USA hvor reklame-mengden er større og blant annet Tivo har blitt populært.

Noen bokser har knapper for å hoppe frem et minutt av gangen, mens andre kan spole i voldsom fart.

Ferske tall fra USA viser hvor omfattende dette problemet kan bli, også i Europa etterhvert som harddisk-opptagere og nye seervaner sprer seg.

For nå mener analyseselskapet Jupiter Research at amerikanske TV-serier vil hoppe over og spole forbi reklame som annonsørene har betalt hele 8 milliarder dollar for i år. Totalt er det amerikanske TV-reklamemarkedet på 74 milliarder. Omtrent en av ni reklamer spoles altså over.

Hittil har såkalt produktplassering, at skuespillere for eksempel spiser en bestemt type potetgull, vært heist frem som redningen, men nå forsøker annonsørene seg med nye mer eller mindre avanserte knep, skriver Reuters.

TV-selskapet Fox har derfor for første gang laget en annonse spesielt for å delvis løse problemet. Trikset er enkelt og langt fra perfekt: Fox-reklamen er et stillbilde som vises i 30-sekunder, noe som gjør brukere som spoler vil få se bildet i noen sekunder. Brukere som ser på i sanntid vil se stillbildet og få høre en snakket tekst.

En annen annonsør, Kentucky Fried Chicken, har prøvd et annet triks: Kundene kan får rabatt om de skriver ned en kode fra deres reklame. Koden vises bare i noen sekunder og kundene må derfor se på reklamen på vanlig måte for å få med seg koden, skriver Reuters.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.