FORBRUKERTEKNOLOGI

– Harddisken druknet i 2011

SSD er standard på bærbare til bedrift, sier HP Norge, der man er glad over å beholde pc-avdelingen.

Folio 13 er HPs første Ultrabook. HP Norge tror konseptet vil føre til nytt liv i pc-markedet. En ny modell ventes i mai.
Folio 13 er HPs første Ultrabook. HP Norge tror konseptet vil føre til nytt liv i pc-markedet. En ny modell ventes i mai.
15. feb. 2012 - 13:34

I går orienterte PC-avdelingen i HP Norge («Personal Systems Group», PSG) fagpressen om stoda etter et det vanskelige året 2011. HP opplevde blant annet lederkrise sentralt, forsyningskrise etter flommen i Thailand, kraftig fall i det norske forbrukermarkedet, og opprivende diskusjoner, initiert av forrige toppsjef Leo Apotheker, om hvorvidt pc-er overhodet har noen plass i HP, og om hvorvidt mobile enheter er noe å satse på.

– Det var opplagt en dårlig idé å skille ut pc-avdelingen, sier Verner Hølleland, en av HP Norges veteraner på klientsiden. – Nå mener vi å ha lykkes i å tilpasse produktmiks og tjenester rundt pc-ene.

Visjonene er, for å si det mildt, noe annerledes enn for ett år siden. Da het det at alle HPs pc-er skulle utstyres med WebOS, og at WebOS skulle bli en mektig plattform for nettbrett, smartmobiler og pc-er. Berøringsskjermer skulle bli nærmest standard på alle bærbare pc-er.

Allerede i august ble det klart at nettbrettet var en flopp og at WebOS var uten markedsmessig berettigelse. Pc-er med berøringsskjerm ble skrinlagt.

Nå er alt «streit», og HP har ikke lenger noen utfordrer mot verken Windows, Android eller iOS. Det er ingen planer om smartmobiler.

HP beholder et nettbrett – en «slate» – som selges i dag med Windows 7. Hølleland forklarer at dette ikke er et forbrukerprodukt, men et nisjeprodukt for helt spesifikke behov, på linje med alle andre tilbud av tastaturfrie Windows-pc-er siden 1990-tallet.

– Vanlige nettbrett krever moderne berøringsskjerm, og det støttes først av Windows 8. Til høsten, når Windows 8 er klar, vil vi lansere konkurransedyktige nettbrett med berøringsskjerm, ARM-prosessor og Windows 8.

Hølleland sier HP satser spesielt på bedrifter som ønsker å standardisere sin samhandling på Windows-plattformen.

– Det vil gi store fordeler for bedrifter som allerede har investert sterkt i Windows at de også standardiserer på Windows mobiler og nettbrett for sine samhandlingsløsninger. Vi merker denne tendensen allerede. DNB er bare én av flere store norske bedrifter som har vedtatt å standardisere på Windows smartmobiler. Da er det naturlig at de også velger Windows nettbrett. Og Windows på ARM blir en helt ny opplevelse. HPs ARM-baserte nettbrett blir tynt som et flatbrød. Den vil ha utmerket ytelse og den vil være integrert i Windows-plattformen. Vi har begravet Palm, men når det gjelder nettbrett er vi innenfor og satser.

HP satser altså på at Windows-basert samhandlingsintegrasjon skal selge både smartmobiler, nettbrett og pc-er, særlig til store kunder som selskapet allerede har et godt grep om.

Et interessant poeng er hvordan HP knytter Windows 8 til nettbrett.

– Windows 8 innebærer ingen ytelsesgevinst på pc-er, sier Hølleland. – Derfor regner vi ikke med at lanseringen av Windows 8 vil bety noe for pc-salget i år.

HP beholdt sin dominans i det norske pc-markedet gjennom hele fjoråret, noe Hølleland illustrerer med disse grafene, basert på tall fra IDC:

 <i>Bilde: IDC</i>
Bilde: IDC

– Totalt sett ble det solgt 1,4 millioner pc-er i Norge i fjor. Det er 1,8 prosent ned fra 2010. Forbrukermarkedet falt med 15 prosent til 650 000 enheter, mens bedriftsmarkedet økte med 14 prosent til 750 000 enheter. HP vokste med 7,3 prosent. I bedriftsmarkedet har vi en andel på over 40 prosent. Innen arbeidsstasjoner er andelen vår 70 prosent. Innen storkundemarkedet opplevde vi 60 prosent vekst fra 2010, og har nå en markedsandel på 48 prosent. Vi vant de aller fleste store avtalene vi konkurrerte om gjennom 2011.

Hølleland viser til Telenor, DNB, Posten, Aker Solutions, Skatteetaten, Uninett, Politiet, Statoil og så videre.

Flommen i Thailand skapte problemer på grunn av tilgang til harddisker og prisstigning på opp mot 20 prosent.

– Fordelen er at en del kunder endelig har skjønt fordelen med SSD [«solid state disk», altså masselager basert på flashminne]. Når man først har opplevd SSD, vil man ikke tilbake til harddisk.

Hølleland sier det slik:

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess

– Harddisken druknet i 2011. Fra sommeren innførte vi flere standardkonfigurasjoner med SSD. Mot slutten av 2011 var de fleste bedriftskundene over på SSD. Flomkrisen gjør at standard bærbare til bedriftsmarkedet nå utstyres med 128 gigabyte SSD i stedet for harddisk.

Et trekk ved leveransen til Politiet, er at ordensmakten valgte tynne klienter.

– Wyse har vært ledende i Norge innen tynne klienter, nå er HP på veg opp. De siste tallene tyder på at vi er på høyde med Wyse.

Bedriftsmarkedet til HP omfatter også leveranser til videregående skoler, i 2011 gjennom blant annet nye avtaler med fylkeskommunene Hordaland og Akershus. Det meste av dette leveres i samarbeid med Atea. Ifølge Hølleland leverte HP over 50 000 elev-pc-er i fjor.

I 2012 tror Hølleland at IDCs prognose på 1,55 millioner solgte pc-er i Norge er realistisk.

Det er 10 prosent flere enn i 2011. Veksten i forbrukermarkedet anslås til 11 prosent, til 720 000 enheter, i bedriftsmarkedet til 9 prosent til 820 000 enheter.

– Vi kommer til å satse på ny innovasjon med fokus på teknologi, unik design, mobilitet og grønn IT, sier han.

HP har allerede lansert sin første bærbare pc etter Intels Ultrabook-modell, og kommer med enda en modell i mai.

– Ultrabook er en katalysator for ny vekst i pc-segmentet, fordi produktene er tynne, lette og raske. I motsetningene til de gamle mini-pc-ene gjør de jobben, og de svarer til forventningene skapt av trenden med å bruke privat utstyr på jobb. De er stilige og personlige, og de har samtidig god ytelse.

En ny løsning for docking gjør det enklere å gi ansatte større valgmuligheter innen bærbare pc-er: En 23 tommers skjerm som koples til den bærbare over en USB 3.0-forbindelse.

Den ene ledningen sørger for skjerm, nettverk og webkamera. Skjermen har en integrert lader: Det fordrer en egen ledning. Løsningen passer for alle pc-er med USB 3.0, ikke bare HPs.

– Vi tror 23 tommer skulle være tilstrekkelig for de fleste i 2012. Prisen på produktet vet vi ikke ennå.

Hølleland varsler også en nyhet innen tynneklienter.

Det dreier seg også om en 23 tommers skjerm, her med innebygget tynnkleint som nøyer seg med 11 watt og som henter både strøm og nettverk over samme «power over Ethernet»-kabel. Hølleland har store forhåpninger til dette «kvantespranget» innen klientvirtualisering.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.