Angry Birds, som har vokst kraftig etter lanseringen i 2009, sørger for at det renner strie strømmer med Euro inn i kassen til den finske spillutvikleren Rovio. (Bilde: Bethany Clarke/Getty Image/All Over Press)

Håver inn på Angry Birds

Fra fenomen til global suksess.

Det finske selskapet bak det populære mobilspillet Angry Birds, Rovio, offentliggjorde onsdag sine finansielle resultater for 2012. De er intet mindre enn imponerende.

Omsetningen steg med 101 prosent fra året før og endte på 152,2 millioner euro, 1,14 milliarder norske kroner. Driftsresultatet endte på hele 76,8 millioner euro, 574 millioner kroner, noe som er en økning på 64 prosent fra året før. Det melder det finske selskapet i en pressemelding.

Før skatten var betalt satt selskapet igjen med et overskudd på pene 55,5 millioner euro eller 415 millioner kroner. Det er med andre ord svært gode marginer som de fleste andre selskaper i denne sektoren bare kan drømme om.

Allerede i mai 2012 nådde selskapet 1 milliard nedlastinger av sine spillversjoner av Angry Birds-universet, som blant annet inkluderer Angry Birds Space, Bad Piggies og Amazing Alex. I desember 2012 hadde selskapet 263 millioner brukere på alle plattformer.

Det er salg av spillene, reklameinntekter i gratisversjoner samt salg av virtuelle varer i spillene som står for brorparten av inntektene. Men merkevarer, som for eksempel Angry Birds-bamser og andre lisensierte produkter, sto i fjor for 45 prosent av omsetningen. Innen dette feltet økte omsetningen tregangen fra året før.

Samtidig har antall ansatte gått fra 224 til 518 personer.

– Rovio har vokst fra å være et fenomen til en svært suksessfull global forretning. I 2010 startet vi å bygge et underholdningsselskap og etter fjoråret er vi på god vei til å nå våre mål, sier toppsjef Mikael Hed i en kommentar.

Selskapets historie starter imidlertid i 2003 og ideen var å lage mobilspill, etter at gründerne deltok i en demo-konkurranse i regi av Nokia og HP. Men det var ikke før Angry Birds ble lansert i 2009. Siden den gang har suksessen bare vokst.

    Les også:

Til toppen