RESULTATERFINANS

Heftig vekst i det norsk IT-salget

Tallene fra IT-distributørene viser høy vekst, men ikke for alle. Her er vinnerne:

22. apr. 2005 - 10:52

Bransjebladet IT-bransjen har samlet inn tall fra IT-distributørene. Resultatet viser en økning på hele 20 prosent, i kroner og øre, antall produkter økte langt mer.

Dette er ikke noe sikkert bevis på at resten av bransjen gjør det bra, men produktsalget og tjenester går ofte hånd i hånd, påpeker journalist og bransjeekspert Bjørn Unnersaker.

I 2003 var tilsvarende vekst på åtte prosent, og få hadde våget å tro på så mye fremgang i 2004.

Veksten fordeler seg imidlertid langt fra jevnt. På toppen av listen troner fremdeles Scribona, som passerte tre milliarder med 30 millioner. Dette var en vekst på bare 3 prosent, men selskapet var godt fornøyd fordi driftsmarginen var på 2,48 prosent. Slike marginer er det få som lar seg imponere over i andre bransjer, men en stor distributør som Scribona er fornøyd.

Bakfra nærmer SMG seg, med 19,4 prosent vekst til 2,25 milliarder i omsetning.

Raskest blant de ti største vokser imidlertid Ingram Micro, som klarte en vekst på 69,7 prosent, til 745 millioner.

Dermed slår de så vidt den prosentvise veksten til mobildistributøren Dangaard Telecom, som også vokste med over 50 prosent. De endte året 64,6 prosent større, med en omsetning på 1,54 milliarder. Dangaard er også på toppen blant de store når det gjelder driftsmargin, med 3,32 prosent. Vel å merke er ikke alle selskapenes driftsmargin kjent, så listen er ikke komlett på dette punktet.

Sandefjordsselskapet Itegra sikter mot å bli en breddedistributør og gjør det også skarpt. Med en vekst på 38 prosent er de under 200 millioner fra medlemskap i milliardklubben. For Kompletts distributørdel, Norek, går det derimot motsatt vei. De ble passert av Itegra og falt 12,6 prosent til 580 millioner.

Utenfor listen over de ti største var det tre selskaper som klarte tresifret vekst. Det største av disse er nummer tolv One2Com, som økte 143,4 prosent til 226 millioner. Mest av alle vokste Securesoft Norway, med 268 prosent vekst til 57 millioner, mens Nocom klarte 123 prosents vekst til 31 millioner, hovedsakelig på grunn av Symantec-produkter.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.