FINTECH

Oppdatert: DNB har maskinvareproblemer

Feilen er identifisert.

DNBs nettsted er helt utilgjengelig i morgentimene i dag.
DNBs nettsted er helt utilgjengelig i morgentimene i dag. Bilde: Harald Brombach
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
15. juni 2017 - 08:10 | Endret 15. juni 2017 - 12:57

Saken er oppdatert, se nederst i saken:

DNB har nok en gang problemer med nettsider, nettbank og andre tjenester. Går man inn på dnb.no, blir man bare møtt av feilmeldingen Http/1.1 Service Unavailable.

Til digi.no forteller kommunikasjonsrådgiver i DNB, Cecilie Skjennald, at problemene oppsto omtrent klokken 05:30. Men foreløpig er ikke årsaken kjent.

– Vi jobber på spreng for å danne oss et bilde av hva som er problemet og årsaken, men kan stadfeste at det dreier seg om omfattende problemer, sier hun. 

Feilmeldingen som vises når man forsøker å besøke dnb.no. <i>Bilde: Skjermbilde</i>
Feilmeldingen som vises når man forsøker å besøke dnb.no. Bilde: Skjermbilde

Det at selv forsiden til dnb.no er utilgjengelig, minner om problemene DNB opplevde i mars i år. Banken har flere reservesystemer som kan ta over dersom hovedsystemene får problemer. Men den gang oppsto det en feil i styresystemet som tar seg failover mellom de parallelle lagringssystemene, noe som førte til at overføringen til reservesystemet ikke fungerte. 

Også redundansen til selve nettstedet fungerer på samme måte, og vil påvirkes dersom systemet som tar seg av failover ikke fungerer som det skal. 

Les mer: Det var ikke mangel på redundans som førte til DNBs nettbankproblemer (Digi Ekstra).

Det ser ikke ut til at selve betalingstjenesten Vipps er berørt av problemene, men nettstedet vipps.no er nede.

Noen DNB-kunder melder blant annet på Facebook om problemer med BankID-innlogging på andre tjenester, samt problemer med kortbetaling. Andre forteller at de ikke har slike problemer. Det er derfor uklart om det er noen sammenheng mellom disse problemene og problemene med DNB-nettstedet.

Oppdateringer:

Oppdatering klokken 09:46: DNB bekrefter overfor digi.no at det har blitt funnet et maskinvareproblem.

– Problemet var knyttet til maskinvare på vårt datasenter på Rennesøy, skriver Cecilie Skjennald i en epost til digi.no. Datasenteret det er snakk om, er fjellanlegget til Green Mountain. 

 – Vi jobber for fullt med feilretting for å få nettbanken og systemene våre tilbake i drift. Vi kommer tilbake med oppdatering når vi ser at det er stabilt, skriver Skjennald.

 – Vi skjønner at dette har skapt vanskeligheter for kunder som har hatt behov for å bruke tjenestene våre i dag, og beklager dette, avslutter hun.

Oppdatering klokken 12:35: DNBs sider er oppe igjen, men ifølge Skjennald er det fortsatt noe ustabilitet.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.