Nerdvana har flere ganger tidligere presentert gratis helpdesk-løsninger, men ulike løsninger dekker ulike behov. Denne gangen presenterer vi derfor to.
OTRS (Open Ticket Request System) tilbyr mye funksjonalitet for å håndtere samtaler og e-post fra kunder. Systemet hevdes å være bygget for gi selskapets ulike avdelinger, for eksempel support, salg, regnskap og intern-IT, muligheten til raskt å reagere på innkommende forespørsler.
OTRS er først og fremst laget for bruk sammen med SuSE Linux, selv om også versjoner for både Red Hat Linux og Windows er tilgjengelige. Disse skal dog ikke være like grundig testet. OTRS kan ta i bruk flere ulike databasesystemer og fortrinnsvis Apache som webserver.
.png)

IRM er en lite ressurskrevende, webbasert løsning for å drive et såkalt trouble ticket system, men denne delen er nært knyttet til et innebygd inventarregister, slik at systemet kan ta vare på detaljert informasjon for hver datamaskin eller enhet, inkludert lisensinformasjon, samt komplett historikk om eventuelle problemer. IRM er først og fremst bygget for bruk innen bedrifters IT-avdeling, men skal også kunne benyttes av tradisjonelle helpdesker.
IRM skal ha et relativt enkelt brukergrensesnitt, men skal til gjengjeld være svært fleksibelt og kraftig. Løsningen, som er fritt tilgjengelig, kjøres på Linux med Apache, MySQL og PHP.
Lenke til:
Takk til Gard Arneson Haugen for tips
Lenke til:
Takk til Jan F. Kvam for tips
Kommentarer/erfaringer/alternativer? Fortell om dem i debattforumet nedenfor.
Nerdvana-redaksjonen tar mer enn gjerne imot flere tips om glimrende og gratis programvare for avanserte brukere og spesielt interesserte. Tipsene sendes til harald@digi.no.