Vitastart ble etablert som selskap i fjor høst, men slapp ikke noen websider før 3. april i år. - Etter en måned på nettet har vi nå ti redaksjonelle medarbeidere. Seks av dem var med å bygge opp plattformen, forteller gründer Øyvind Horpestad til digi.no. Tjenesten har i dag rundt 145.000 sidevisninger per uke.
Helseweb, som kun hadde en fast ansatt, eksisterte i halvannet år før Vitastart tok over. Tjenesten (og den ansatte) er nå integrert i Vitastart.
- It-is vil bli bygget og profilert som sitt eget livsstilssted for homofile og lesbiske; nettstedet vil kke bli integrert slik som Helseweb. Hele oppgjøret skjedde i form av aksjer i Vitastart, sier Horpestad. Han legger til at bemanningen i it-is vil styrkes. Selskapet er også i ferd med å etablere en egen salgsavdeling, men salg av bannerannonser er satt ut til Doubleclick.
Vitastart mener it-is har et utrolig potensial i et nytt og spennende marked. - Vi har arbeidet lenge med avtalen og synes det er hyggelig å se at også andre har fått øynene opp for denne nisjen. Vi tenker da spesielt på finansmannen Christen Sveaas sin inntreden i Blikk , som for oss er med å bekrefte riktigheten av det vi her har gjort, sier Horpestad.
Selv har ikke Vitastart fått med seg kjente investor-navn på eiersiden, men selskapet har noen eksterne investorer. De ansatte eier totalt 30 prosent i selskapet. Både it-is og Helseweb ble betalt i form av aksjer i Vitastart.
Videre heter det i pressemeldingen at denne type nettsteder er med å skape enorm trafikk og popularitet i USA, og nå er også Europa klar for denne type nettsteder. Begrepet "pink cash" ( markedsføring rettet mot homofile som en svært kjøpesterk gruppe, red. anm.) er velkjent i USA og er nå på full fart inn i Europa.
It-is.no vil lanseres i andre europeiske land, etter hvert som Vitastart gjør sin inntreden i disse.
Erik Pontini, en av homo-portalens tre gründerne, er nå ansatt i Vitastart med hovedansvar for it-is. Pontini sier til digi.no at han startet nettstedet sammen med to andre i februar i år, og nå har it-is rundt 20.000 sideoppslag i uka.
- Vi hadde ikke tenkt å tjene penger på det, men det viste seg jo å være gull for oss, sier han uten å ville røpe hvor mye de fikk for konseptet.
Pontini sier også at det ikke finnes noen liknende nettsteder i Norge ennå. - Ikke med samme profil i hvert fall. Vi har hverken rosa faner eller triste historier. Triste historier er ikke trenden lenger, sier han til digi.no.
Nylig reiste to nordmenn til USA for å prøve lykken med å starte en homo-portal der. Denne historien (neida, den er ikke trist!) kan du lese her:
Les:
Etablerer norsk homoportal i USA