AVTALER & KONTRAKTER

– Helt vanlig krav

NAV forsvarer omstridt kontraktsvilkår og sier at rettmessige krav alltid blir betalt.

NAVs IKT-sjef, Nina Aulie, forsvarer etatens tøffe kontraktskrav til sine leverandører.
NAVs IKT-sjef, Nina Aulie, forsvarer etatens tøffe kontraktskrav til sine leverandører. Bilde: nyebilder.no

Tirsdag kunne digi.no melde at IT-bransjen reagerer på NAVs kontraktsvilkår i sine rammeavtaler. Blant annet nektet Unit4 Agresso å godta følgende klausul:

«Leverandøren kan ikke holde tilbake ytelser som følge av Kundens mislighold».

Dermed ble de heller ikke med i kampen om flere store NAV kontrakter som skal tildekkes fremover.

    Les også:

Mandag forsøkte digi.no å få en kommentar fra NAV på hvorfor de har dette kravet. Tirsdag formiddag fikk vi en e-post fra kommunikasjonsavdelingen.

– Malen som vi benytter til rammeavtaler innen IKT bygger på Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) sine avtalemaler, som vi mener er kjent i bransjen, skriver IKT-direktør Nina Aulie i en e-post via NAVs informasjonsavdeling.

Aulie skriver at kravet om at leverandøren ikke kan holde tilbake ytelser har vært med i NAV sine avtaler gjennom flere år.

– Det er et krav som er vanlig for statlige etater å stille til sine leverandører.

Vi er opptatt av å få levert de tjenestene vi inngår avtale om og ønsker å sikre at vi ikke kommer i en situasjon der tjenesten ikke blir levert. Det er ingen risiko for konkurs i statlige etater og leverandører som har et rettmessig krav på betaling fra oss, vil alltid få betalt, sier IKT-direktør Nina Aulie.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.