BEDRIFTSTEKNOLOGI

Her er HPs nye smarttelefon

IT-giganten lanserer forvokst mobil.

Slate 6 og Slate 7 blir relativt tynne, kjempedigre smarttelefoner med skjermer på seks og syv tommer. HPs mobil-comeback er imidlertid foreløpig begrenset til India.
Slate 6 og Slate 7 blir relativt tynne, kjempedigre smarttelefoner med skjermer på seks og syv tommer. HPs mobil-comeback er imidlertid foreløpig begrenset til India.
15. jan. 2014 - 13:45

Hewlett-Packard har vært klare på at også de må tilby smarttelefoner og nettbrett for å være relevante i dagens marked.

Etter å ha brent seg kraftig på den feilslåtte webOS-satsingen noen år tilbake, sto de plutselig på bar bakke i produktkategorien som har tatt store jafs av det tradisjonelle pc-markedet.

Comeback

I fjor introduserte de flere ulike nettbrett og hybrider med henholdsvis Android og Windows 8.1 som operativsystem, men året kom og gikk uten tegn til smarttelefoner.

Dette hullet i porteføljen er de nå i ferd med å lukke. I løpet av dagen skal HP kunngjøre sine planer om et mobil-comeback, ifølge Re/code.

Slate 6 måler noe under 9 millimeter på det tynneste, mot storebror Slate 7 sine 9,5 mm.
Slate 6 måler noe under 9 millimeter på det tynneste, mot storebror Slate 7 sine 9,5 mm.

Det dreier seg om to nye enheter, begge forvokste smartmobiler eller såkalte «phablets» med henholdsvis seks- og syv-tommers skjerm. Disse blir levert med 16 gigabyte intern lagringsplass, som kan dobles til 32 gigabyte ved hjelp av MicroSD-kort.

Enhetene kjører Android 4.2 Jelly Bean og har firekjernet prosessor. Hva slags prosessor er foreløpig uklart. Lanseringsplanene blir bekreftet av HPs markedsdirektør Ron Coughlin.

India først

Lanseringen skjer allerede neste måned i India, som inntil videre er eneste marked der disse produktene kommer for salg.

HP har en sterk posisjon som den klart ledende pc-leverandøren i landet, en posisjon de ellers globalt har tapt til Lenovo det siste året. India har også andre spesielle forhold som gjør at det kan virke fornuftig å satse der først.

I motsetning til de fleste andre land blir mobiltelefoner i India oftest solgt uten tilhørende abonnement og bindingstid.

Det er lite sannsynlig at HP nøyer seg med å satse på denne kategorien i bare ett land. Så indikerer de også at det er større planer.

– Jeg vil ikke si hvor eller når, men du kan forvente at vi vil gjøre mer de kommende månedene. Da skal vi røpe flere detaljer. Men akkurat nå er vi opptatt av å få til en vellykket lansering i India, sier Ron Coughlin til Re/code.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.