Zapera erter på seg store deler av norsk analysebransje ved å hevde at internettundersøkelser i høy grad kan måle seg med telefonundersøkelser.
I slutten av forrige uke gjennomførte Zapera Norges første partibarometer på nett, noe som blant annet provoserte analyseveteran Ulf Andersen.
Også avdelingsleder i Gallup, Nils Vibe er sterkt kritisk til nettbaserte meningsmålinger og markedsundersøkelser. I magasinet "Markedsanalyse og Internett" hevder han at de som har tilgang til Internett lever i en helt annen verden enn de som ikke har det.
- Den som hevder at de som har tilgang til Internett ikke skiller seg vesentlig fra resten av landets befolkning, tar munnen svært full, sier Vibe.
Norges første partibarometer på nett
Internett er like bra som telefonen, og omvendt


Men Zapera står på sitt. - En norsk panelundersøkelse viser at Internett stort sett gir samme resultat som telefonundersøkelser når det gjelder meningsmålinger, på tross av enkelte forskjeller mellom nettbefolkningen og befolkningen generelt, skriver selskapet i en pressemelding i dag.
Konklusjonen på Norges første nettbaserte partibarometer er at resultatene korellerer meget godt med dagens tradisjonelle partimålinger. - Resultatene viser at panelbaserte internettundersøkelser i høy grad kan måle seg mot telefonundersøkelser.
Den eneste forskjellen er at alle våre respondenter har tilgang til Internett, skriver Zapera. Selskapet innser imidlertid at de har en noe dårligere representativitet i aldersgruppen over 60 år samt en sterkere representasjon av urban befolkning i sitt panel. - Konklusjonen blir allikevel den samme, sier markedssjef Erik Eidem i Zapera. |
Resultatene av Zaperas partibarometer: |
Arbeiderpartiet 23,8 % FrP 14,1 % Høyre 24,9 % KrF 12,0 % RV 0,8 % Senterpartiet 5,0 % SV 12,8 % Venstre 2,6 % Kystpartiet 1,6 % Andre 2,3 % |
|