Her gikk Sports Mail-pengene

Konkursrammede Sports Mail skulle tjene store penger på fotball på nettet. Men ballen trillet ikke investorenes vei. Kanskje fordi selskapet brukte penger som om de allerede var fotballmillionærer?

Gjennom merkevarene Fotball247.com, Fotbol247.com og Football247.com skulle Sports Mail AS gjøre det stort, tjene fett med penger og tekkes fotballinteresserte over hele Europa.

Men en ekte dotcom koster penger - mye penger. Det viser selskapets regnskap for 2000.

Sports Mail AS hadde ved konkursen 34 ansatte, 19 av dem redaksjonelle medarbeidere, en stab som alt i alt førte til lønnsutgifter i 2000 på 6,4 millioner kroner.

Men det er ikke her de mest oppsiktsvekkende utgiftene finnes:

  • Reiseutgiftene var astronomiske til en oppstartsbedrift å være. Bare i flyreiser forsvant det 771.000 kroner i 2000, mens det ble kjørt drosje for nesten 83.000 kroner. Totalt beløp reiseutgiftene seg til 1,92 millioner kroner.
  • På markedsføring ble det brukt 7 millioner kroner. En avtale selskapet hadde med Norsk Fotballforbund ligger inne i denne posten, med noe under 4 millioner kroner får digitoday opplyst.
  • Selskapet brukte også 240.000 på leasing av biler.
  • Men det er konsulenttjenestene som svir mest: hele 12,6 millioner kroner. Av dette kommer 5,2 millioner fra avtalen med PricewaterhouseCoopers. Disse pengene belaster ikke kontantene, siden tjenestene skulle betales med aksjer. Et annet selskap, Farian, står oppført med et konsulenthonorar på 3 millioner kroner, mens styremedlem Clas Hansens eget enmannsforetak står oppført med et konsulenthonorar på 143.000 kroner. Mini AS, fotballspilleren Jahn Ivar "Mini" Jakobsens selskap, har belastet regnskapet med 150.000 kroner.

Totalt endte Sports Mails driftskostnader i fjor på 31,5 millioner norske kroner.

Inntektene som skulle dekke inn disse kostnadene lot imidlertid vente på seg. Totalt fikk selskapet driftsinntekter på 765.826 norske kroner i fjor, hvorav salgsinntektene fra varer og tjenester sto for 287.675 norske kroner.

Ifølge regnskapet endte underskuddet på 32,99 millioner norske kroner etter finans.

Administrerende direktør Roy Nordanger peker på at de enorme kostnadene kommer av "investeringer som selskapet måtte ta" og som hadde blitt avskrevet etter hvert - om ikke selskapet hadde gått konkurs.

Overfor digitoday understreker han også at selskapets satsing i Storbritannia var meget kostbar, og at det er her man finner igjen de enorme reiseutgiftene til selskapet.

Til toppen