Hevder at nettsalg av musikk har kollapset

To analyseselskaper hevder overraskende at salget av musikk på nett enten stuper eller har flatet ut.

Det var Apples som fikk igang salget av musikk på nett og selskapet har blitt dominerende, selv om Microsoft og en lang rekke andre aktører prøver seg.

Apple kommenterer aldri spørsmål om hvordan det går med iTunes og selskapet skiller heller ikke ut inntektene i sine regnskaper.

Nå hevder analyseselskapene Forrester og Nielsen at salget av nedlastet musikk stuper, eller at det i det minsta har flatet ut.

Tallene er overraskende, for de slår bena under alle vedtatte sannheter om at internett nå tar over og at bruken bare vokser.

Fordi Apple ikke oppgir tallene for iTunes, gjennomførte Forrester en analyse av kredittkort-transaksjoner over en 27-måneds periode. De viste en god vekst for perioden som helhet, men når analyseselskapet så på tallene fra og med januar, var det et annet bilde som kom frem.

Forresters tall viser at den månedlige omsetningen har falt med 65 prosent siden januar i år, mens den gjennomsnittlige transaksjonsstørrelsen har falt med 17 prosent.

Nielsen Soundscan opererer også med dårlige tall. Deres målinger viser at de tre siste kvartalene viste en nedgang eller en flat utvikling.

Dette kan skyldes sesongmessige svingninger, men det tror ikke Forrester.

- Det er ingen indikasjon på at det vil komme en voldsom vekst fremover, sier Josh Bernoff, analytiker i Forrester, til The Register.

Tallene som er lagt frem kommer også på tross av at salget av Apples bærbare medieavspiller iPod har gått i været i samme periode.

- Tallene viser at forbrukerne fortsatt bruker mesteparten av sitt musikkbudsjett på skinnende CD-plater. iTunes spiser ikke av CD-salget, sier Bernoff, ifølge The Register.

Allikevel går det raskt nedover for salget av CD-plater.

- CD-salget har falt med 20 prosent de siste fem årene og kommer ikke tilbake. Tilgangen på piratkopiert musikk er så god at DRM fremstår mer som et problem enn en fordel, sier Bernoff.

Det tallene fra Forrester og Nielsen koker ned til, er at det bransjen taper på fallende CD-salg på ingen måte oppveies av det de oppnår av salg på av DRM-beskyttet nedlastningssalg.

Til toppen