Hjemmebrenning ødelegger CD-markedet

Hjemmebrenning og økt internettbruk skal være hovedårsaken til at det danske CD-salget gikk ned med 33 prosent i juni.

Signalene er sprikende: enkelte hevder at den enkle tilgangen til gratis onlinemusikk, stimulerer musikkinteressen og er bra markedsføring for CD-er. Andre "eksperter" hevder derimot at nettbruk og hjemmebrenning på blanke CD-er tar knekken på det eksisterende markedet.

De ferskeste tallene fra det danske musikkmarkedet viser at salget av musikk CD-er hittil i år har falt med 20 prosent sammenlignet med i fjor. Og at juni var en katastrofemåned med et fall på 33 prosent.

Det skriver Berlingske Tidende som viser til tall fra bransjeorganisasjonen IFPI.

Den danske IFPI-formannen Michael Ritto mener at det først og fremst er det stigende salg av uinnspilte CD-er som har "skylden" for nedgangen.

- På verdensbasis er det en enorm stigning i salget av blanke CD-er. Vurderingen er at piratmarkedet nå er omkring halvparten så stort som det lovlige markedet, hevder Ritto overfor Berlingske.

Mens noen mener at spesielt gruppen mellom 15 og 25 år har falt ut av kjøpemønsteret som en følge av stor internettbruk, sier Ritto at han ikke tror på årsakssammenhengen med blant annet utbredt nedlasting av MP3. Han tror ikke nettmusikken, med sin ofte dårlige kvalitet på overføringen, kan erstatte CD-musikken.

Han mener at kopiering fra original-CD-er er en viktig årsak til nedgangen i salget av innspilte kompaktplater.

I tillegg peker Ritto på andre årsaker, deriblant at danskene ikke har hatt noen store hitmakere i 2001. I fjor dro Brødrene Olsen, Aqua og Beatles (!) opp salget. Dessuten har prisene steget i butikkene og det finnes dårlig med musikkblader, radio- og TV-stasjoner hvor musikken naturlig kan promoteres.

Til toppen