HjemmeNett i sofakroken

HjemmeNett satset sterkt på å bringe verdensveven ned på mannen-i-gatas nivå. Halvannen måned etter oppstart innser aktøren at opplegget er for komplisert for brukerne. Selv om trafikken er på 25.000 oppslag om dagen, er antall registrerte per i dag 4.500. Det er drøyt 10 prosent av målet for 1997.

Markedssjef Bente Klemetsdal i HjemmeNett er programforpliktet til å være optimistisk, selv om effekten av markedsføringen har vært langt under forventningene.

HjemmeNett gikk friskt ut på en pressekonferanse 25. september i år med meldingen om produksjon av 800.000 CD-ROM-er i direktemarkedsføring, og et mål om 40.000 registrerte brukere innen året var omme.

For å bli en seriøs utfordrer til Scandinavia Online på trafikksiden, er det svært viktig for både HjemmeNett og samarbeidspartner Telia Internett å få solgt inn startsider til en forbrukermålgruppe som nøler med å komme seg på world wide web.

I dag, halvveis i siste kvartal i 1997, har de fleste av CD-ROM-ene druknet i all reklamen eller blitt brukt til noe helt annet enn det den digitale platen opprinnelig var tenkt til. Tallet på registrerte er rundt 4.500, ifølge HjemmeNett selv.

- Jeg har ikke lyst til å gå ut med noe nytt tall for 1997. Og heller ikke noen spådom for når vi kan nå 40.000 registrerte brukere, sier markedssjef Klemetsdal..

Markedssjef Jarle Ødegaard i Telia Internett er mer optimistisk. Ifølge markedsføringsbladet Kampanje er målet å selge 12-15.000 internettabonnementer som en følge av DM-kampanjen.

- De siste ukene i oktober har salget begynt å ta av, og med denne vekstraten tror vi at abonnentantallet vil dobles for hver uke framover. Vi hadde regnet med en tidligere vekst, men vi tror fortsatt på å nå målet, om enn noe senere enn 31. desember, sier Ødegaard til Kampanje.

Klemetsdal i HjemmeNett understreker også at trafikken har vært stor, selv om registreringene har vært dårlig.

- Vi har rundt 25.000 førstesideoppslag daglig og bortimot 700.000 annonseeksponeringer på sidene våre gjennom NetGravity, sier hun og påstår at det er noe spesielt med begge disse tallene.

- Vi er det første nettstedet som har fått NetGravity til å fungere skikkelig. Dessuten har Mogul Media laget et eget oppslagsverktøy for oss, slik at vi hos oss snakker om reelle oppslagstall, mener hun.

Sammenlignet med for eksempel SOL Medlem ligger imidlertid HjemmeNett langt bak, også på trafikksiden. Ifølge Kapital Datas oversikt hadde medlemstjenesten til Scandinavia Online nærmere 1,39 millioner oppslag i september-oktober. Delt på 30 dager, blir det et gjennomsnitt på 46.000 oppslag daglig for SOL Medlem som opererer med en medlemsmasse (gjennom Telenor Nextel-abonnement) i 100.000-klassen.

HjemmeNett mener at hovedgrunnen for at de ikke har fått gjennomslag, er på grunn av en for teknisk presentasjon og komplisert registrering for nettbrukerne. Under pressekonferansen var det nettopp den enkle, pedagogiske formen og bruksmåten som ble understreket som et konkurransefortrinn, ikke minst av redaktør Nina Furu i HjemmeNett, som redigerer nettsidene.

- Vi har tydeligvis vært litt for tekniske og ikke pedagogiske nok. Men det er veldig vanskelig å treffe skikkelig på dette punktet, sier Klemetsdal som først og fremst prøver å nå familiene i privatmarkedet. Hun lover enklere opplegg fremover for alle som er interessert i skreddersydde nettsider fra HjemmeNett.

Til toppen