JUSS OG SAMFUNN

HjemmeNett vil bort fra bannerannonser

HjemmeNett velger vekk bannerannonser med eksponeringsavhengighet og velger inn sponsorer med fokus på brukerklikk.

Hilde Nyman og Herman Berg
22. okt. 1998 - 09:28

HjemmeNett, den blå tjenesten fra selskapet med samme navn, er endelig på gang med en ny versjon. Den første ble lansert slutten av september i fjor og skal erstattes av en ny som er utviklet i samarbeid med Mogul Media.

Mogul har brukt ekstremt lang tid på utviklingen av den nye versjonen, noe som digi.no har dokumentert tidligere (se egen relatert sak i høyre margen), men det er meningen at HjemmeNett 2.0 skal lanseres denne uken..

HjemmeNett vil ikke lenger være gjennomført blå, men en tjeneste i alle regnbuens farger.

- Du vil ikke tro alt det vi har designet, ingen skal kunne kalle oss bare blå lenger, sier redaktør Nina Furu som viser digi.no en avansert tjeneste med blant annet grafikk som kan virke noe for tung for den vanlige forbruker som benytter trege modem..

- Tanken er at disse sidene ikke skal være tunge å laste ned. HjemmeNett i dag er på rundt 150 Kilobyte, mens den nye forsiden skal være maksimum 50 K, og undersidene maksimum 70 K. Folk er som regel mer villige til å vente på noe de er interesserte i, mener hun.

Det Orkla Media-eide selskapet satser i den nye versjonen på fire målgruppemagasiner; mannfolk, for Henne, unge og barn. Det finnes også ti tema-magasiner, og på tjenesten vil det totalt være mellom 300 og 400 sider.

Annonsemessig satses det på en ny stil i HjemmeNett versjon 2.0. Det blir færre bannerannonser og storsatsing på sponsorsamarbeid.

For Henne sponses av Mexx, barn av Tines produkt Litago og unge av leskedrikkprodusenten Pepsi, nyhetssiden er sponset av NetCom og filmsiden av Freia, for eksempel.

Allerede nå kan det synes som om den nye versjonen av HjemmeNett har solgt inn mer før andre versjon er kommet i gang enn hele første året til sammen.

- Målet vårt er ikke å selge mange bannerannonser. De annonsene som blir å finne på våre sider vil bli mindre påtrengende, sier Furu til digi.no.

Hun mener bannerannonser kun eksisterer i en periode nå og er i en forbigående fase i det nye mediet. HjemmeNett vil i tillegg til sponsing tilby annonsørene effektannonser der for eksempel reklamesnutter daler over nettsidens lenker og logoer svever over skjermbildene.

Nina Furu har prøvd å sparke i gang en debatt ved denne utradisjonelle formen for annonsering.

- Det som er interessant er å tilby tjenester av så høy kvalitet at annonsørene foretrekker å bruke oss framfor andre. Alle skriker og hyler om oppslags- og eksponeringstall. Det de egentlig tjener på er click-through og kvaliteten på klikkraten på annonsene.

- Vi vil selvfølgelig ha noen bannerannonser på sidene våre og styre annonsene til seksjoner. Men bannerne har på en måte bevist selv at markedsføring på nettet ikke er spesielt kosteffektivt, mener hun og sier HjemmeNett selger mye på det de kaller markedsplassen, et helhetlig konsept for annonsører.

- Annonsørene pusjer ulike produkter i ubegrenset antall mot nettsidene de har kjøpt fra oss. Dermed skaper man et miljø der folk får lyst til å klikke.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.