- Allerede klokka 12 i dag hadde vi fått inn 15 søknader, hvorav omlag halvparten via Internett - resten responderte på våre flyveblad, DM og annonser i aviser og tidsskrifter, forteller markedssjef Bjørn A. Windfeldt i Industrial & Financial Systems (IFS) til digi.no.
IFS skal ansette mellom 15 og 20 personer - fortrinnsvis folk med minst fem års IT-erfaring fra norsk industri - til seniormedarbeiderstillinger innenfor områdene materialproduksjon, vedlikehold, logistikk, økonomi og engineering, opplyser Windfeldt.
- I media er det side opp og side ned med stillingsannonser. Det er vanskelig å trenge gjennom denne støyen. Alternativet er ofte å bruke norske headhuntere, men da blir stykkprisen per hode ofte alt for høy. Kanskje skyldes den høye prisen at headhunting fortsatt er nokså nytt her i Norge. Vi valgte derfor å støtte oss til folk som kan vise til gode headhunterresultater gjennom flere generasjoner, sier Windfeldt, som tydeligvis har hodet på rett plass.
Headhunterne, som når sant skal sies var nordmenn i forkledning, delte ut løpesedler med en sterk oppfordring til senior konsulenter om å søke jobb hos IFS. Trusselen bak budskapet var sterk og klar: Dersom de ikke søkte, ville IFS sette sine headhuntere på saken.
Opptredenen, som fikk mandagstrøtte pendlere til å sperre øynene opp, var innledningen til en massiv rekrutteringskampanje. IFS-kampanjen inkluderer blant annet adressert post direkte til kompetente hoder i norsk industri i tillegg til annonser i aviser og fagblader.