Endelig i pluss. Ikke mye, men langt bedre enn konkurs, sier Intellisearch-sjef Lasse Ruud.

Hodet over vannet for Intellisearch

Det norske søkeselskapet var på konkursens rand. Nå tjener de penger igjen.

Det norske søkeselskapet Intellisearch har slitt voldsomt, men forteller at de har snudd den vonde trenden. Nå sier de seg ferdige med en tøff omstillingsperiode.

- Vi var nærmest teknisk konkurs i fjor sommer. Det var en tung tid med gjeld og mange utestående prosjekter, forteller administrerende direktør Lasse Ruud til digi.no.

Regnskapet for 2007 viste minus 27 millioner kroner. I fjor tapte de ytterligere 12 millioner.

Siden den gang har ti medarbeidere måttet gå i en tøff restruktureringsfase, de fleste fra salgsavdelingen. Nå er de femten ansatte.

Etter årets tre første kvartal melder selskapet om pluss. Det er snakk om noen hundre tusen av en omsetning på 8 millioner kroner så langt.

- For oss er dette en viktig milepæl. Vi har kuttet all gjeld og ryddet opp i gamle kundeprosjekter. Året er brukt til å komme oss på beina, sier Ruud.

Endelig i pluss. Ikke mye, men langt bedre enn konkurs, sier Intellisearch-sjef Lasse Ruud.
Endelig i pluss. Ikke mye, men langt bedre enn konkurs, sier Intellisearch-sjef Lasse Ruud.

Ruud legger til at plussresultatet er mer «ekte» enn det søkebransjen har hatt for vane å melde om tidligere. De skal ikke ha hentet inn ny kapital i 2009.

Intellisearch lever av å levere søketeknologiløsninger for bedriftsmarkedet. Løsningene har sin opprinnelse i medieovervåkningsselskapet Cyberwatcher, et selskap som var tidlig ute med å ta i bruk Microsofts .Net-plattform for utvikling.

Møtte veggen

Ambisjonene var på et tidspunkt store, kanskje for store. Men snart skulle det vise seg at selskapet «møtte veggen» med sin egen teknologi, i møte med de største kundene, forteller en åpenhjertig Ruud.

- Teknologien vår var nok ikke stabil nok. Men nå har vi fått stabilisert og fått kjerneteknologien på trygg grunn.

Særlig er han fornøyd med driftsstart på prosjektet de har kjørt for den tyske giganten RWE, et av verdens ti største energiselskaper. Ifølge Ruud er dette beviset på at de som selskap nå klarer å levere.

Flere bein å stå på

Halvåret før problemene toppet seg i fjor kjøpte de konsulentselskapet Questpoint. Dermed styrket de seg med kompertanse på Microsofts Sharepoint-plattform.

Questpoint-oppkjøpet har gitt dem et ekstra bein å stå på. Det lå nemlig ikke like mye inntekter i rene lisenssalg av egenutviklet søketeknologi som mange tidligere hadde trodd, medgir Ruud.

- Oppkjøpet av Questpoint har vært ektremt viktig for oss. Vi ser mye gull i markedet for Sharepoint-portaler fremover.

Microsofts portalprogramvare er både en teknologikonkurrent til deres egne løsninger, men samtidig et viktig marked for dem.

- Kjernen i dette selskapet har jobbet med Microsoft-teknologi i 15-20 år, og det kommer vi til å fortsette med. Vi jobber mye med Sharepoint og gleder oss over det. Det er også mye søk som skjer utenfor Sharepoint og i det markedet ønsker vi å bruke våre egen teknologi, sier Lasse Ruud.

    Les også:

Til toppen