FORBRUKERTEKNOLOGI

HP dumper projektorer til hjemmekino

HP dumper hele lageret av projektorer til hjemmekino, og har ingen nye. Flatskjerm er en av grunnene.

14. sep. 2005 - 08:05

Epson var først ute med projektorer til under 5.000 kroner, med et tilbud på Komplett.no i april. Nå er HP ute med et tilbud, i samme nettbutikk og akkurat samme pris.

– Det er et salg i kategorien solid tap, bekrefter Ivar Follestad, nordisk markedsansvarlig for projektor i HP.

Både han og hans kollega i Epson, Dag Inge Larsen, forteller at projektorbransjen preges av at stadig nye aktører har prisaggressive fremstøt for å ta markedsandeler.

Men dette er ikke et forsøk på å kapre markedsandeler. HP har solgt hele restlageret av sin billigste modell til Komplett, som startet på over 10.000 kroner, men nå selges for 4.995, mens deres litt dyrere modell for samme marked også har halvert pris til rundt 7.500 kroner.

– De er i tenkeboksen i hovedkontoret. Vi fortsetter definitivt med projektorer for bedriftsmarkedet, men har ikke nye modeller på gang for hjemmekino som er annonsert, sier han.

HP dumper altså hele lageret av projektorer til hjemmekino, og har ingen nye.

Follestad sier markedet for projektorer har skrumpet det siste året, på tross av at volumet har økt med 18 prosent. For prisen har falt med rundt 30 prosent, fra første halvår i fjor til i år, ifølge en rapport fra DTC.

18 prosent er en pen vekst, men i starten av 2004 vokste markedet med 60 prosent sammenliknet med 2003.

Follestad mener at projektorene har møtt tøff konkurranse fra en annen produktgruppe med priser i fritt fall, nemlig flatskjermer.

– Flatskjerm har vunnet dette året i hjemmet, absolutt, sier han.

Store skjermer på 42 tommer selges nå til under 10.000 kroner, og flatskjermer i alle størrelser er blitt utropt til de store salgsvinnerne denne høsten. Follestad har forståelse for at mange velger flatskjerm.

– En flatskjerm er et mer elegant møbel, men kinofølelsen får du ikke, selv med en 50-tommers skjerm. Da må du ha projektor, sier han.

I bedriftsmarkedet møter ikke projektorene denne konkurransen.

– Det er ikke så mange som viser Powerpoint-presentasjoner på flatskjerm, bemerker Follestad.

Da prisen på projektorer falt under 6.000 kroner vokste hjemmemarkedet voldsomt. Men selv om det nå finnes mer enn ti modeller på markedet til under 6.000, og noen har gått under 5.000, har det ikke gitt samme effekt.

Prisene settes også ned på dyrere modeller. Blant annet annonserte PresentasjonsData nylig store priskutt på produkter fra Infocus, NEC og Sanyo, med nye priser mellom 8.000 og 20.000 kroner.

Prisene kan ikke falle så mye mer nå på kort sikt, mener salgssjef i Epson, Dag Inge Larsen.

– Jeg tror ikke noen kan tjene penger på lavere priser nå, selv ikke gjennom nettbutikker. Ikke i nærmeste fremtid. Men det kan komme enkelte partier som selges billigere, sier han, og identifiserer helt riktig HPs nye tilbud som ett av disse.

Larsen mener markedet er preget av mange aktører og store endringer. Han nevner at Benq har kommet fra ingenting og blitt nummer tre i Norge på kort tid.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess

– Det er produsenter som bestemmer seg for å satse på projektorer, fordi de mener de har synergier. De satser hardt og kjøper markedsandeler, men mister gjerne interessen, sier han.

Både oppbyggingsfasen og utfasingen kan gi kraftige priskutt fra slike leverandører, som i perioder gjør det vanskelig for andre å selge.

Veksten i projektormarkedet var kraftig i starten av 2004, men har nå avtatt. Prisfall har ikke gitt noen kjempeeffekt.

– Det er vanskelig å si hva som skal til for å gjøre det til allemannseie, om det er pris eller nye produkter, sier Larsen, som likevel har tro på vekst i både bedrifts- og hjemmekinomarkedet.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.