HP øker ledelsen i det norske PC-markedet

Det selges færre stasjonære maskiner, men populære bærbare maskiner løfter totalsalget.

Årets første kvartal er unnagjort, og tallene fra PC-leverandørene er på plass.

HP er fortsatt størst i det norske markedet, og de øker sin ledelse til erkerivalen Dell. HP har nå 34,3 prosent av det norske markedet, mens Dell har 22,8 prosent. Bak følger Fujitsu Siemens med 13,2 prosent, Acer med 11,7 prosent og Lenovo med 7,8 prosent, ifølge tall som Finansavisen har innhentet.

Salget av stasjonære PC-er har gått kraftig tilbake. Markedslederen holder seg imidlertid på stedet hvil. HP solgte 35.596 stasjonære maskiner i første kvartal i fjor, og 35.763 slike maskiner i årets første kvartal. Dell gikk ned fra 27.332 maskiner i fjor, til 21.500 maskiner i årets første kvartal.

På bærbare maskiner gikk det bedre. Hp økte fra 30.693 enheter i fjorårets første kvartal, til 47.593 enheter i år. Dell økte også. De solgte 23.601 maskiner i første kvartal 2006, og økte til 34.600 i år.

Totalt ble det solgt 14 prosent flere maskiner i årets første kvartal, sammenlignet med fjoråret, ifølge Finansavisen.

Det var knyttet stor spenning til om Microsofts nye operativsystem, Windows Vista, ville øke salget etter at den ble lansert helt i slutten av januar.

- Det er få som oppgraderer for å få på plass Vista, Men vi merker at ingen vil gjøre feil. De kjøper kraftigere maskiner som er rustet til å håndtere Vista, sier Michael Jacobs, administrerende direktør i Dell, til Finansavisen.

Det kan ha sammenheng med at noen av leverandørene var sene med å levere norsk versjon av Windows Vista ferdig installert på nye PC-er.

Til toppen