HP snek seg forbi Dell

HP, Dell og Toshiba knives tett om det luktrative markedet for bærbare maskiner.

HP, Dell og Toshiba knives tett om det luktrative markedet for bærbare maskiner.

Det er svært enkelt å sette samme en stasjonær PC og marginene i dette markedet er derfor tilsvarende små. Men det kreves mer å pakke sammen komponenter i slitesterke bærbare konstruksjoner.

Det er også salget av bærebare maskiner som vokser raskest - stadig flere kutter ut stasjonære maskiner til fordel for en bærbar. Færre leverandører og bedre marginer skaper ekstra tøff konkurranse i dette markedet.

Dell er størst på salget av Intel-baserte PCer og servere, men det er tre leverandører som for tiden bytter på førstplassen i salget av bærbare maskiner, men i første kvartal vant HP med Compaq-salget førsteplassen. Selskapet solgte 1,37 millioner maskiner, opp fra 1,29 millioner maskiner i fjerde kvartal i 2002, forteller IDC.

Men Dell og Toshiba er ikke langt bak - begge selskapene var markedsledere i et av kvartalene i fjor og ligger bare 150.000 maskiner bak HP. HP har dog øket gapet mellom seg og Dell som i fjerde kvartal var på 80.000 maskiner.

Det ble solgt 8,57 millioner bærbare i første kvartal i fjor, hevder IDC. Dette er en vekst på rundt en million maskiner siden første kvartal i 2002. Ikke unaturlig viser salget et fall fra det tradisjonelt svært gode fjerde kvartal, men fallet begrenser seg til 1,3 prosent.

Fujitsu-Siemens og IBM solgte 665,000 og 638,000 maskiner i første kvartal.

Til toppen