HP snek seg forbi Dell

HP, Dell og Toshiba knives tett om det luktrative markedet for bærbare maskiner.

Det er svært enkelt å sette samme en stasjonær PC og marginene i dette markedet er derfor tilsvarende små. Men det kreves mer å pakke sammen komponenter i slitesterke bærbare konstruksjoner.

Det er også salget av bærebare maskiner som vokser raskest - stadig flere kutter ut stasjonære maskiner til fordel for en bærbar. Færre leverandører og bedre marginer skaper ekstra tøff konkurranse i dette markedet.

Dell er størst på salget av Intel-baserte PCer og servere, men det er tre leverandører som for tiden bytter på førstplassen i salget av bærbare maskiner, men i første kvartal vant HP med Compaq-salget førsteplassen. Selskapet solgte 1,37 millioner maskiner, opp fra 1,29 millioner maskiner i fjerde kvartal i 2002, forteller IDC.

Men Dell og Toshiba er ikke langt bak - begge selskapene var markedsledere i et av kvartalene i fjor og ligger bare 150.000 maskiner bak HP. HP har dog øket gapet mellom seg og Dell som i fjerde kvartal var på 80.000 maskiner.

Det ble solgt 8,57 millioner bærbare i første kvartal i fjor, hevder IDC. Dette er en vekst på rundt en million maskiner siden første kvartal i 2002. Ikke unaturlig viser salget et fall fra det tradisjonelt svært gode fjerde kvartal, men fallet begrenser seg til 1,3 prosent.

Fujitsu-Siemens og IBM solgte 665,000 og 638,000 maskiner i første kvartal.

Til toppen