Bedriftsteknologi

HP spiser IT-bransjens egen medisin

Som en av de aller første skal HP selv ta i bruk RFID-brikker for å få orden på logistikken.

17. jan. 2005 - 10:36

RFID, de små trådløse ID-brikkene, er et av de heteste områdene i IT-bransjen for tiden, men det er ikke IT-bransjen selv som har ledet ann i bruken. Pentagon, Wal-Mart og for eksempel bibliotekene i Oslo har vært pioneerer.

Bildet over viser en typisk RFID-brikke med antenne-kretsbaner utformet som et klistremerke.

Men nå kommer en av de største produktflytterene i bransjen etter. HP skal ta i bruk brikkene for på alle sine varer, forteller nå selskapet til Cnet.

HP har testet teknikken en stund og vil i løpet av året merke alle sine varer. Men beslutningen var kanskje ikke helt frivillig.

For Wal-Mart, verdens største butikkjede har forlangt at deres 100 største leverandører, deriblant HP, skal RFID-merke sine varer.

Aktører som IBM, Microsoft og Dell har etter hva digi.no kjenner til foreløpig ikke offentliggjort noe ligende initiativ for bruk av RFID.

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.