HP starter priskrig på mini-bærbare

Den nye HP Mini 1000 med Atom-prosessor underbyr konkurrentene Asus og Acer på pris.

I våres lanserte HP sin første modell i den populære nye kategorien rimelige mini-bærbare, i form av en maskin spesielt rettet mot skoleelever: HP 2133 Mini-Note. Lanseringen var utløst av den store suksessen til pioneren på dette området, Asus. Oversikten til analyseselskapet Gartner for det globale pc-salget i tredje kvartal viste at Asus’ mini-pc fosser fram i Europa, og at selskapet har passert Lenovo på listen over de fem største pc-leverandørene i «Emea» (Europa, Midtøsten og Afrika).

I går lanserte HP en langt mer avansert modell i denne kategorien, HP Mini 1000, til en pris som innebærer et varsler om priskrig.

HP Mini 1000 vil komme i tre utgaver:

  • Med Linux er startprisen 379 dollar
  • Med Windows er startprisen 399 dollar
  • En eksklusiv designerversjon fra Vivienne Tam er priset til 699 dollar.

Windows-utgaven er allerede tilgjengelig i USA.

– Vi vet ikke akkurat når Mini 1000 kommer til Norge, sier Amund Hamre i HP Norge til digi.no. – En foreløpig antakelse er en gang i februar. Jeg kan heller ikke oppgi noen eksakt pris, på grunn av utviklingen innen valutakursene. Der er det mye variasjon for tiden.

Mini 1000 har flere utstyrsvarianter som påvirker sluttprisen. Man kan velge mellom 8,9 tommer og 10,2 tommers skjerm, begge med oppløsning på 1024 x 600. Man kan videre velge mellom tre-cellers og seks-cellers batteri og mellom forskjellige lagringsløsninger. Minnet kan velges mellom 512 MB og 2 GB, lagring mellom 8 og 16 gigabytes flashdisk, eller 60 gigabytes harddisk.

Den rimeligste versjonen veier så vidt over 1,0 kilogram. De ytre målene er beskjedne, og tastaturet er redusert til 92 prosent av standardstørrelse på bærbare pc-er.

Selv den best utstyrte Windows-versjonen prises lavere enn forgjengeren 2133 Mini-Note.

Prosessoren er Intel Atom N270. Bluetooth og WLAN er standard. En modell med innebygget 3G skal være på trappene. Salg av denne i Norge vil forutsette en avtale med en mobiloperatør.

Analyseselskapet IDC tror det vil selges 10,8 millioner mini-bærbare i 2008 – av totalt 300 millioner pc-er – og at markedet vil nesten dobles til 20,8 millioner i 2009. De sa før lanseringen av Mini 1000 at en priskrig er sannsynlig.

Målgruppen for denne kategorien er uklar. Leverandørene retter maskinene dels mot skoleelever, dels mot folk på farten som trenger mer enn en avansert mobil men ikke ønsker en fullverdig PC, dels mot hjemmebrukere som liker å ha en ekstra og lett maskin for sofasurfing. Ingen har belegg for å påstå hva som er maskinenes egentlige nisje.

    Les også:

Til toppen