HP utvikler egen spåmaskin

«Project Fusion» kan konkurrere med Oracle Exalytics og SAP Hana.

I forrige uke fortalte HPs datasentralblogg om et pilotprosjekt for å spå kundeoppførsel ved samtidig analyse av data fra sosiale medier og vanlige forretningsdata. Fordi prosjektet – i likhet med analysemaskiner som Oracle Exalytics og SAP Hana – kombinerer strukturerte og ustrukturerte, har det fått navnet Project Fusion.

Prosjektet er et samarbeid mellom to avdelinger i HP, henholdsvis HP Labs og HP Global Customer Intelligence.

Ifølge HP viser pilotprosjektet at kundeoppførsel kan spås med opptil 90 prosent nøyaktighet. De sier prosjektet viser hvordan samarbeid mellom markedsføring og IT kan gjøre sosiale fora verdifulle for forretningen. Disse påstandene bygger på erfaringer fra HP-kunder innen medier og underholdning.

Det er ifølge HP ingen mangel på programvare for automatisk å analysere og sammenfatte ustrukturerte data, det vil si alle former for ytringer på naturlig språk. Det dreier seg ikke bare om utbredte sosiale medier, men også om anmeldelser i nettbutikker, tilbakemeldinger fra kundeundersøkelser, logger fra kundesupport og så videre. Poenget er å sammenfatte dette med samtidige forretningsdata, som salg, transaksjoner, demografi og så videre. Det er denne sammenfatningen som ligger til grunn for valget av prosjektnavnet «Fusion».

HP sier de har utviklet og anvendt ny teknologi for tekstanalyse til å konvertere ustrukturerte data til strukturerte data. Det gjør det mulig for analytikerne å bruke vanlige verktøy for analyse og statistikk på begge datamengdene samtidig.

Det nye i prosjektet ligger altså i tekstanalyse og struktureringen av tekst. HP sier det virker slik at teknologien kan identifisere følelse, sinnelag og stemning, og kvalifisere dette som tall.

Det presiseres at den nye programvaren er konstruert med tanke på anvendelser i sanntid, og at den spiller sammen med databaseteknologi som Vertica.

HP kjøpte Vertica i februar i år, som ledd i daværende toppsjef Leo Apothekers satsing på programvare. Vertica brukes til å analysere store mengder data i høy tempo, og skal kunne skalere etter behov. Verktøyet brukes blant annet av Twitter og Groupon. Apotheker begrunnet kjøpet av Vertica med at det ville la HP innhente forspranget til IBM og Oracle innen beslutningsstøtte og forretningsanalyse.

HPs kjøp av Autonomy, som HP fullførte tidligere denne måneden under den nye toppsjefen Meg Whitman, har samme motiv.

Blogginnlegget til HP viser grafikken nedenfor fra en Forrester-rapport, The Road Map To Integrating Social And Customer Data, og inneholder en lenke til rapportforfatterens blogg, der hovedtrekkene i denne rapporten gjengis: Social Listening Isn’t Enough: Start Integrating Social Data.

Automatisk overvåking er bare første skritt på vei mot å nyttiggjøre seg informasjonsflommen i sosiale medier.
Automatisk overvåking er bare første skritt på vei mot å nyttiggjøre seg informasjonsflommen i sosiale medier. Bilde: Forrester Research

Tankegangen gjenspeiler en typisk trend innen forretningsanalyse og beslutningsstøtte, der det gjelder å få fram forretningsdata i sanntid, samtidig som man er helt a jour med all relevant skravling i alle slags nettfora.

Til toppen