BEDRIFTSTEKNOLOGI

HP vil ha betalt for oppdateringer

Kunder reagerer på kontroversiell endring.

ÅRETS SLEIPESTE? Hewlett-Packard begynner å ta seg betalt for feilfiks og servicepakker til servere i ProLiant-serien.
ÅRETS SLEIPESTE? Hewlett-Packard begynner å ta seg betalt for feilfiks og servicepakker til servere i ProLiant-serien. Bilde: Marcus Brandt/Corbis/All Over Press
19. feb. 2014 - 14:42

Hewlett-Packard innfører i dag nye retningslinjer som begrenser adgangen til firmware (fastvare), feilfikser og servicepakker til alle Proliant-servere.

Oppdateringer som tidligere hvem som helst kunne laste ned vil heretter kreve gyldig garanti eller en utvidet supportavtale.

– Dette styrker vårt mål om å gi adgang til den nyeste firmwaren, som er verdifull immateriell eiendom, skrev HP-direktør for kundesupport servere Mary McCoy i en blogg for under to uker siden.

Meldingen var utstyrt med overskriften «customers for life» og hevdet blant annet at HP «på ingen måte prøver å tvinge kundene» til å kjøpe utvidet support. Det er jo valgfritt.

De kontroversielle endringene høstet kritikk fra irriterte kunder, også i svarene under kunngjøringen og etter presseoppslag blant annet i Wall Street Journal, Zdnet med flere.

Før helgen så McCoy seg nødt til å forsøke å oppklare noen av bekymringene som hadde oppstått som følge av kunngjøringen. Først nå gikk det frem at også kunder hvis garantitid var utløpt, og som ikke har utvidet supportavtale, likevel får sikkerhetsoppdateringer og kritiske feilfikser.

Gjelder også i Norge

Jan Fredrik Gunvaldsen er produktsjef for HP-servere. Han forteller at serverne typisk leveres med tre års garantitid i Norge. Så kan de utvides med serviceavtale, for eksempel fem år eller lenger.

– Endringen er at vi nå ber kundene våre bekrefte at de har en server som er under garanti eller gyldig serviceavtale. Tidligere har enhver fritt kunnet laste ned oppdateringer, men det har i alle år stått i våre terms and conditions (bruksvilkår) at oppdateringene er begrenset til servere under avtale, sier han til digi.no.

Selv om firmwaren har vært tilgjengelig for nedlasting, har faktisk kunder uten gyldig garanti eller serviceavtale formelt sett ikke hatt lov til å bruke dette, ifølge Gunvaldsen.

Han presiserer at HPs endring ikke skjer i et vakuum, men at dette snarere er noe «hele bransjen går i retning av».

– Her er vi ikke alene. Dette er noe hele bransjen går i retning av. Som leverandør av infrastruktur til datarommet følger vi bare trenden.

Men erkerivalen Dell krever verken gyldig garanti eller serviceavtale for adgang til ny firmware til sine servere.

– Dell er de eneste som gjenstår. Spørsmålet er hvor lenge de blir stående uten, sier HP Norges produktsjef.

– Endringen har vært temmelig upopulær blant noen av HPs kunder?

– Jeg skjønner det. Enhver endring kan tolkes både i positiv og negativ retning, men vi må ikke glemme at dette er gjeldende retningslinjer som har vært der i alle år.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.