HPs dyre etterpåklokskap

Mens Sun og IBM løp, satt HP i mange år stille - nå må de kjøpe dyrt i stedet for å bygge selv.

Det går tunge rykter om at HP skal kjøpe det store konsulentselskapet PricewaterhouseCoopers.

Dette virker svært sannsynlig: Carly Fiorina forsøker nå å rydde opp i alle problemene hennes forgjengere skapte - unnskyld - ikke skapte. For ser man på HPs konkurrenter, er det i dag veldig klart hva HP skulle gjort på 90-tallet. Stikkordet er e-business, et fint ord for konsulenttjenester.

Etterpåklokskap er dyrt. Fiorina ble ansatt for å rydde opp og det gjør hun, men hun kan ikke skru tilbake tiden. Derfor må hun kjøpe det hun mangler, og det er mye.

Lou Platt satt stille mens HPs hovedkonkurrenter tok grep. Sun fokuserte på sin egen prosessor og bygget opp sitt serversalg. I tillegg fant de opp nye produkter som Java. Nå er selskapet kongen på Internett.

IBM kastet seg rundt og satset tungt på Internett allerede i 1996 - bare to år etter at den første webleseren dukket opp. Dette heter nå e-business. Selskapet hadde allerede en stor konsulentstab som nå er ytterligere utvidet. HPs siste store konkurrent, Digital, prøvde seg med Alpha-prosessoren, men det tok ikke av og selskapet solgte seg til Compaq for to år siden.

HP derimot giftet seg med Intel og Microsoft. Selskapet har bidratt til Intels nye 64-bits prosessor i stedet for å vedlikeholde sin egen PA-RISC-brikke og operativsystem. HP er nå ekstra ille ute etter hvert som marginene på maskinvare og særlig Intel-baserte produkter stuper.

IBM forteller at det er konsulentene som bidrar stadig mer - både til vekst og overskudd. Fiorina har ikke noe valg - hun må høyere opp i verdikjeden, men hun har ikke tid til å bygge selv. Nå må hun kjøpe og prislappen har veldig mange nuller.

Til toppen