Markedsbetraktning:
MMS (Multimedia Messages System) kan sende bilder og grafikk fra en mobiltelefon til en annen, og fra mobiltelefonen til PC-en. En "avansert" form for tekstmeldinger med andre ord. MMS vil helt sikkert bli en suksess, og det av flere grunner:
- Den ene er at teknologien allerede finnes. Det produseres i dag mobiltelefoner med innebyggede kameraer og fargeskjerm. Markedsundersøkelser har også vist at dette er noe markedet vil ha - og betale for.
- I tillegg er MMS en naturlig oppfølging og utvidelse av tekstmeldinger, det er lett å bruke og verdien av det er umiddelbart forståelig for kundene. Så det som gir et teleprodukt lønnsomhet - nemlig at verdien av produktet øker dess fler du kan nå over en viss kritisk masse, såkalt "nettverkseksternalitet" på fagspråket - er her altså allerede.
Les også:
-
Bildemeldinger - neste generasjons melkeku?
Nå kan du ta bedre bilder med mobilen
Du må veeeente på MMS
T68i - det flasker seg for EricsSony
Svensker får MMS til halve prisen
Telenor krever ti kroner per MMS-melding
Telenor vil pusje Disney-figurer til mobilen
Mener MMS-prisene er for høye
Nytt gratis-verktøy for MMS-meldinger
- Vil MMS erstatte tekstmeldinger (SMS) - slik at det ikke vil bety noe fra eller til for det totale marked, eller kommer det i tillegg til SMS?
- Vil MMS øke anvendelsen av andre "applikasjoner"?
- Vil MMS f.eks. åpne opp en helt ny kanal for formidling av reklame og annonser?
- Vil dette føre til etterspørsel etter enda dyrere og fancier mobiltelefoner?
- Vil MMS bli så populært at operatørene vil kunne ta litt mer for samtlige tjenester?
- En annen konsekvens - som imidlertid ikke nettoperatørene er så opptatt av, men i høyeste grad produsentene av mobiltelefoner: Vil mobiltelefonen erstatte det digitale kamera?
Dette er mange parametre. Vi kan for enkelthetens skyld redusere de til tre hovedspørsmål:
- Hvordan vil prising av MMS-tjenester påvirke andre mobil-tjenester?
- Hvordan vil prisingen av MMS påvirke det totale mobilmarkedet og veksten av innholdstjenester og utskiftning og utvikling av utstyr?
- Hvilken prismodell (altså ikke pris i og for seg) vil markedet akseptere?
Spillteoretisk resonnement:
- Markedet finnes, og det er lønnsomt. Dersom den ene nettoperatøren finner ut at de ikke vil gå inn i dette markedet, vil den andre nett-operatøren få en betydelig gevinst.
- Telenor har en større kundebase, og og bedre muligheter til å segmentere sine kunder enn NetCom.
- NetCom har bedre avtaler med innholdsleverandører og utstyrsprodusenter.
Velger Telenor strategi 1
Hvis Telenor velger strategi 2
Dersom Telenor derimot velger strategi 3
Strategivalg:
- det er generelt stor usikkerhet om hvilke tjenester som slår i gjennom markedet og til hvilken pris
- markedet er i utvikling og involverer aktører fra flere bransjer. Disse har i utgangspunktet motstridende interesser. Ved å samarbeide kan de øke markedets (størrelse og) verdi mer enn hvis de kun forfulgte sine egne preferanser
- telemarkedet er preget av "nettverkseksternalitet", dvs. at verdien av en tjeneste øker eksponentielt med antallet som kan benytte seg av tjenesten.
På grunnlag av dette er det fristende å stille følgende spørsmål til leserne:
Les også